دسته‌بندی نشده

اصول نورپردازی دفتر کار

اصول نورپردازی دفتر کار

امروزه، محیط کار یا دفتر کار از اهمیت ویژه ای برخوردار است، به همین‌ دلیل در طراحی داخلی دفتر کار باید به نکاتی توجه کرد‌. یکی از این نکات، که بسیار هم اهمیت دارد، رعایت اصول نورپردازی دفتر کار است.

نور پردازی دفتر کار باید به گونه ای باشد، که نهایت راحتی را برای کارکنان فراهم کند و علاوه بر این که، سطح کارآیی کارکنان را بالا ببرد، دفتر کار را نیز زیباتر کند. خوب است که قبل از اقدام به نورپردازی محیط، با افراد ماهر در این زمینه مشورت کرده و مطالعه ی این مقاله را از دست ندهید، زیرا که در ادامه، نکاتی اصولی و مهم را بررسی خواهیم کرد.

نور پردازی دفتر کار چه اهمیتی دارد؟

نورپردازی دفتر کار از این جهت اهمیت دارد، که کارکنان زمانی طولانی را صرف انجام کارهای مهم و اداری می کنند و همانطور که انتظار می رود، انرژی آن ها، بعد از ساعاتی کار، کم و کم تر می شود. ثابت شده است که نور، سطح انرژی افراد را بالا می برد و باعث انگیزه ی بیشتر برای کار و فعالیت می گردد.

همچنین اگر اصول نورپردازی دفتر کار را رعایت کنید و از نورپردازی مناسبی استفاده شود، علاوه بر کارمندان و کارکنان، می توانید رضایت مشتری ها و ارباب رجوع های خود را نیز جلب کنید و علاوه بر تمام این ها، مهم ترین اصل را، که تضمین سلامت کارکنان می باشد را می توانید فراهم کنید.

از چه منبع نوری باید در دفتر کار استفاده کرد؟

یکی از اصول نورپردازی دفتر کار که رعایت آن بسیار مهم است، منبع نوری می باشد که استفاده می کنید. به طور کل، دو نوع منبع نور وجود دارد. یکی نور طبیعی که از خورشید دریافت می شود و دیگری نور مصنوعی که شامل لامپ ها، چراغ ها و ریسه های نوری می باشد.

یکی از اصول نورپردازی دفتر کار این است که، در طراحی نورپردازی از هر دو نوع نور، یعنی نور طبیعی و نور مصنوعی استفاده شود. خوب است که برای ساعات اولیه ی روز، از نور طبیعی استفاده شود، زیرا که هم باعث صرفه جویی در مصرف برق می شود.

هم اینکه نور خورشید، افسردگی و خستگی را کاهش می دهد و البته لازم به ذکر است که لازمه ی استفاده از نور طبیعی وجود پنجره ها و دریچه های مناسب برای دریافت نور خورشید می باشد و هم چنین توصیه می شود که در اواخر روز که هوا رو به تاریکی می رود ، از نور های مصنوعی استفاده کنید.

به یاد داشته باشید که، برای دریافت روشنایی مناسب از طریق لامپ ها و نور ها‌ی مصنوعی ، آن ها را در قسمت هایی مناسب از سقف یا دیوار قرار دهید که، به طور کامل و یکسان نور در همه جای دفتر پخش شود، و همچنین لازم به ذکر است که نورپردازی، به معنی چراغانی کردن و استفاده ی افراطی از لامپ ها و چراغ ها نیست.

بیشتر بخوانید

از چه منبع نوری باید در دفتر کار استفاده کرد؟

چه اصولی را در نورپردازی دفتر کار باید رعایت کرد؟

در نورپردازی دفتر کار، اصولی را باید رعایت کرد که سطح کیفیت کار کارمندان ارتقا یابد و همچنین شاهد روابط مثبت و تاثیر گذار بین کارکنان و ارباب رجوع باشیم. یکی از اصول نورپردازی دفتر کار، که تاثیر بسزایی بر عملکرد کارمندان دارد، محل قرار گیری مانیتورها و کامپیوترها می باشد.

باید آن ها را در محلی قرار داد که پشت به نور باشند‌. یعنی تابش مستقیم نور، چه نور طبیعی باشد و یا نور مصنوعی، مستقیما بر روی صفحه ی مانیتور نباشد. اگر این چنین باشد، کارمندان به سختی می توانند محتوای نمایشگر را تشخیص دهند و در انجام کار خود به مشکل می خورند.

هم چنین یکی دیگر از اصول نورپردازی دفتر کار، که رعایت آن خالی از لطف نیست، محل قرار گیری میز کار نسبت به نوع تابش نور و درب ورود و خروج است. اگر این نکته رعایت نشود، به مشکلی که در بالا ذکر شد دچار خواهید شد.

به عنوان مثال، اگر ارباب رجوعی وارد دفتر کار شود، و تابش نور به نحوی باشد که کارفرما نتواند صورت فرد را تشخیص دهد، کمی ناخوشایند است و هم چنین اگر ارباب رجوع در تشخیص چهره ی فرما مشکل داشته باشد نیز خوشایند نمی باشد. یکی دیگر از اصول نورپردازی دفتر کار، که خوب است به آن توجه کنید، هزینه ی طراحی نورپردازی می باشد.

سعی کنید وسایل نورپردازی را تهیه کنید که دارای کیفیت و همچنین قیمت مناسب باشد، زیرا که این وسایل مصرفی بوده و امکان خراب شدن آن ها پس از استفاده باشد، پس توصیه می شود از کیفیت های مرغوبی استفاده کنید که بیشتر مورد استفاده قرار گیرند و شما را از هزینه های گزاف دور کند. پس یکی دیگر از اصول نورپردازی دفتر کار این بود که به هزینه ها و کیفیت ها توجه کنید.

تاثیر طراحی نورپردازی مناسب در دفتر کار

باید خاطر نشان کرد که رعایت اصول نورپردازی دفتر کار، فقط به روشنایی محیط اختصاص ندارد. همچنین تاثیرات دیگری، علاوه بر زیبایی و بهبود عملکرد کارکنان نیز دارد.

به عنوان مثال، اگر دفتر کار شما کوچک است و این موضوع در ظاهر برایتان ناخوشایند است و امکان جابجایی نیز ندارید، می توانید با نورپردازی مناسب دفتر کار خود را بزرگ تر از چیزی که هست، جلوه دهید.

یا اگر در دفتر کارتان، فضای خاصی یا تابلوی خاصی یا هر چیز دیگری که دوست دارید در اولین ورود به چشم بیاید، وجود دارد، می توانید از نورپردازی مناسب استفاده کنید و توجه به آن را چند برابر کنید.

 

تاثیر طراحی نورپردازی مناسب در دفتر کار

سخن پایانی

امیدواریم که این مقاله اصول نورپردازی دفتر کار را متوجه شده باشید و به شما در انتخاب بهترین و مناسب ترین نورپردازی و حتی در انتخاب با کیفیت ترین محصولات کمک کند. به طور خلاصه می توان گفت که بهترین نور برای دفتر کارتان، بستگی به نیاز شما و شرایط محیط کارتان دارد.

اما اگر برایتان مقدور است سعی کنید تا جایی که می توانید از نور طبیعی استفاده کنید، چرا که عملکرد افراد را ارتقا می بخشد. سعی کنید پنجره ها را نپوشانید یا از پرده های نازک و رنگ روشن استفاده کنید.

اگر از نورهای مصنوعی نیز استفاده می کنید، لامپ ها و چراغ های متناسب با دکور دفتر کارتان را انتخاب کنید. مجموعه دکومهر با تجهیزات منحصر به فردی که دارد، به شما در اجرای یک نورپردازی ایده آل کمک می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *