مقالات

آشنایی با نحوه آرگونومی در محیط کار

آشنایی با نحوه آرگونومی در محیط کار

در صورتی که، تاکنون با اصول و نحوه آرگونومی در محیط کار آشنایی ندارید؛ پیشنهاد می کنیم ما را، تا انتهای این مطلب همراهی نمایید. اصول و شرایط آرگونومی کار و محل اشتغال را، در این مبحث به بررسی و ارزیابی می پردازیم. تجهیزات مهم و مورد نیاز آرگونومی محیط کار از دیگر موارد این مبحث است.

افراد شاغل نیازمند رعایت اصول و قوانین خاصی هستند تا، قادر به حفظ و کنترل سلامت خود باشند. در غیر این صورت شاهد کاهش بهره وری و راندمان کاری آنان و در نتیجه افت کیفیت و عملکرد مناسب شرکت ها و ادارات خواهیم شد.

 

آرگونومی فضای کاری چیست؟

آرگونومی در محیط کار برگرفته از یک واژه یونانی است این کلمه از دو کلمه متفاوت یونانی تشکیل می شود. زمانی که واژه ی آرگونومی را در این زبان بررسی می کنیم، با دو معنای خاص کار به همراه قانون می رسیم. در حقیقت منظور این اصطلاح انجام کار در بستر قوانین جهت ایجاد نظم و هماهنگی بیشتر است.

حالت و طرز قرارگیری بدن به هنگام نشستن، ابزار مورد نیاز در محیط کار، فضای کاری کلیه مواردی که باعث افزایش راندمان و بهره وری کاری افراد و کارمندان می شود، تحت عنوان قوانین آرگونومی طبقه بندی می گردد. در ادامه به یک نوع تعریف ساده تر از آرگونومی می پردازیم.

در تعریفی دیگر از علم آرگونومی این علم به گونه ای توصیف می شود که با استفاده از ابزار و تجهیزات متنوع و گوناگونی امکانات و زمینه ای فراهم می شود که، خستگی استهلاک و فرسودگی افراد شاغل و کارمندان را به حداقل ممکن برساند.

نحوه آرگونومی در محیط کار و برقراری آن علاوه بر اینکه باعث کاهش استهلاک و فرسودگی افراد می شود، همچنین باعث کاهش هزینه های فردی نیز می گردد. در واقع اعمال قانون های آرگونومی در محیط کار به منظور کاهش آسیب ها و ایجاد سازگاری و هماهنگی بیشتر مابین افراد شاغل و همچنین ابزار موجود در محیط کار است.

آرگونومی فضای کاری چیست؟

چه نوع محیطی محیط کار آرگونومی به شمار می رود؟

پیش از آشنا شدن با نحوه آرگونومی در محیط کار، به بررسی خصوصیات و ویژگی های محیط کار مطابق با اصول آرگونومی می پردازیم. محیط کار آلگونومی بایستی از موارد همچون کامپیوترهای قابل تنظیم میزها و صندلی های با قابلیت تنظیم شدن و همچنین زیرپایی برای کارمندان برخوردار باشد.

دارا بودن قابلیت تنظیم برای میز و صندلی و همچنین سیستم های کامپیوتری به کارمندان امکان می دهد تا بدون کمترین خم شدن و قرار گرفتن در پوزیشن های اشتباه قادر به حرکت اشیا در جهت مناسب باشند. به همین دلیل نحوه آرگونومی در محیط کار از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

با رعایت و پیاده سازی نحوه آرگونومی در محیط کار فرد به راحتی قادر به دست یابی به اشیاء و وسایل خواهد بود و جهت برداشتن وسیله و یا ابزاری نیاز به هم شدن و چرخش نامناسب نخواهد داشت. همه افزارها و وسایل در دسترس مستقیم وی می باشد.

به این ترتیب استرس و فشار کاری به حداقل خود رسیده و سلامت فکر علاوه بر سلامت جسمی کارمندان تامین و حفظ می گردد. به وسیله رعایت اصول آرگونومی در محل کار می توان عوامل تنش زا و نامناسب را به بیشترین شکل ممکن کاهش داد و خلاقیت لازم را، برای آسایش کارمندان به خرج داد.

بیشتر بخوانید: میز مدیریتی

دلایل اهمیت توجه به اصول آرگونومی چیست؟

اطلاع از اصول و نحوه آرگونومی در محیط کار اهمیت ویژه و خاصی دارا می باشد. در محیط های کاری بدون رعایت اصول آرگونومی علاوه بر کاهش بهره وری شاهد ایجاد آسیب و در معرض مشکلات قرار گرفتن کارمندان خواهیم بود. در ادامه به برخی از این مشکلات اشاره شده است؛

 

  • وارد شدن فشار بیش از اندازه به بدن و چشم کارمندان
  • قرار گرفتن بدن در پوزیشن و وضعیت نامناسب
  • عدم دسترسی راحت و آسان به تجهیزات و وسایل

 

علاوه بر تمامی این موارد مهم ترین علت رعایت اصول آرگونومی دقت به سلامت کارکنان است. وظیفه تامین سلامت جسمی، فکری و روان کارمندان طی ساعات کاری با مدیران است. در صورت رعایت نکردن اصول و قوانین آرگونومی سلامت کارکنان قطعا به خطر خواهد افتاد.

بنابر این رعایت شیوه و نحوه آرگونومی در محیط کار وظیفه مدیران بوده و پیاده سازی این قوانین وظیفه آن ها به شمار می رود. به وسیله رعایت قوانین آرگونومی می توان بهره وری و راندمان کاری شرکت ها را، افزایش داد و گامی بیشتر به سوی موفقیت طی نمود.

 

اصول مهم آرگونومی شامل چه قوانینی می باشد؟

نحوه آرگونومی در محیط کار کامل رعایت برخی قوانین و مقررات است که منجر به حفظ سلامت کارمندان می شود. اولین عامل مهم در رعایت اصول و قوانین آرگونومی دقت و توجه به صندلی کارمندان است. صندلی مناسب جهت حفظ سلامت ستون فقرات کارمندان نقش اساسی ایفا می کند.

صندلی مناسب بایستی ستون فقرات کارمندان را در بهترین حالت نگه دارد. حفظ حالت اصولی مهره های کمر شانه و گردن و قسمت ستون فقرات توسط صندلی مناسب و ساخته شده طبق اصول آرگونومیک امکان پذیر است. زیرا، در این حالت قوس طبیعی و حالت کمر حفظ می شود.

دومین عامل مهم در رابطه با نحوه آرگونومی در محیط کار مربوط به زیرپایی زیر پای کارمندان می شود. این زیرپایی ها به ویژه برای افراد کوتاه قد بسیار مهم و ضروری است زیرا حالت کف پا به هنگام نشستن پشت میز و صندلی بایستی کاملاً مماس با کف زمین باشد.

یکی دیگر از شیوه ها و نحوه آرگونومی در محیط کار مربوط به پایه لپ تاپ می باشد. امروزه در شرکت ها و ادارات علاوه بر سیستم های کامپیوتری از لپ تاپ ها جهت کار انجام کارهای روزمره بهره گرفته می شود. کار با لپ تاپ ها بسیار راحت تر و محبوب تر از کار با سیستم های pc می باشد.

به هنگام استفاده از لپ تاپ ها باید حتماً از پایه برای قسمت زیرین لپ تاپ استفاده نمود و آن را در ارتفاعی مناسب قرار داد. به این ترتیب زاویه دید چشم دقیقاً روبروی لپ تاپ قرار گرفته و از آسیب و فشار وارد شدن به چشم ها جلوگیری به عمل می آید.

به طور کلی با به کار گرفتن این قوانین و مقررات و نهادینه شدن آن ها می توان فضای کاری سالم، مفرح و مجهز برای کارمندان شرکت تهیه نمود.

اصول مهم آرگونومی شامل چه قوانینی می باشد؟

 

کلام پایانی

نحوه آرگونومی در محیط کار شیوه ها و قوانینی هستند که بایستی جهت افزایش سلامت فیزیکی جسمی و روانی افراد به کار گرفته شود. وظیفه حفظ و نگهداری سلامت جسمی و روانی کارمندان و همچنین، تامین تجهیزات و ابزار مورد نیاز در فضای کاری بر عهده مدیران است.

مجموعه دکومهر شرکت عرضه و فروش مبلمان و ست اداری است که، در زمینه طراحی و دکوراسیون داخلی منازل و شرکت ها نیز مشاوره های ارزنده و اصولی به مشتریان خود نیز ارائه می نماید. جهت مشاهده نمونه کارهای تولیدی این شرکت می توانید به وبسایت دکو مهر مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *