مقالات

آیا می دانید کتابخانه اداری یکی از مهمترین تجهیزات اداری است

آیا می دانید کتابخانه اداری یکی از مهمترین تجهیزات اداری است

کتابخانه اداری یکی از اصلی ترین و مهم ترین بخش های دفاتر کار می باشد، که تاثیر قابل توجهی در دانش و مهارت کارمندان دارد. این قسمت از شرکت علاوه بر این که محلی برای آموزش کارکنان شمرده می شود، محفلی برای ایجاد صمیمیت بیشتر بین آن ها است.

با تاسیس یک کتابخانه جامع مرتبط با حوزه کاری خود، فرصتی برای ارتقاء مجموعه تان رقم بزنید. الیته تنها متکی به کتاب های تخصصی نباشید، تا کارمندان در اوقات فراغت از این محل نهایت بهره وری را ببرند.

در ادامه درباره چگونگی طراحی کتابخانه های اداری صحبت می کنیم، با ما همراه شوید.

 

اهمیت ایجاد کتابخانه در شرکت ها

تاسیس کتابخانه اداری در شرکت ها و دفاتر کار اهمیت بسیاری دارد. کتاب، منبعی موثق برای پاسخ به سوالات شما است. حال اگر بخشی از ساختمان‌ کارگاه به کتابخانه اختصاص دهد. به نظر شما دکوراسیون ساختمان چگونه می شود؟

این تجهیز فرهنگی، گرمای دلنشینی به محیط سرد شرکت می بخشد. با وجود آن، افراد حتی در ساعات استراحت خود از فضای بکر آن استفاده خواهند کرد. در زیر تعدادی از اهمیت ‌های آن ذکر می شود؛

  • دسترسی آسان به منابع اطلاعاتی: کتابخانه اداری، منابع و اطلاعات مرتبط با حوزه کاری شرکت را در اختیار کارمندان قرار می ‌دهد. این منابع شامل؛ کتب، مجلات، گزارش ‌ها، مقالات و سایر منابع مرتبط با فعالیت ‌های شرکت می باشد.

دسترسی آسان به کتاب های تخصصی به بهبود تصمیم ‌گیری، ارتقای دانش و توانمندی‌ های کارمندان و افزایش اثربخشی سازمان کمک خواهد کرد.

  • اشتراک گذاری دانش و تجربیات: این بخش هنری_فرهنگی، فرصتی برای اشتراک گذاری دانش و تجربیات کارمندان فراهم می ‌کند. این امکان را به آن ها می دهد، تا از تجربیات همکاران خود استفاده کنند.
  • ارتقای توسعه حرفه ‌ای: کتابخانه امکاناتی برای ارتقا و توسعه حرفه ‌ای کارمندان به وجود می آورد. این امکانات شامل کتب و منابع آموزشی در حوزه‌ های مختلفی نظیر؛ مدیریت، بازاریابی، فروش و… است. با دسترسی به این منابع، کارمندان عملکرد و توانمندی‌ های خود را گسترش داده و به رشد حرفه‌ ای خود می پردازند.
  • ایجاد فضای انگیزشی: کتابخانه اداری فضایی برای انگیزش و الهام‌ بخشی برای کارمندان خلق می کند. کتاب‌ ها، ایده‌ و راهکار های جدیدی برای حل مسائل و چالش ‌های سازمانی ارائه می دهند و همین طور باعث ایجاد انگیزه و شور و شوق در کارمندان می شود.
  • ارتقای فرهنگ مطالعه و یادگیری: تاسیس کتابخانه اداری فرهنگ مطالعه و یادگیری را در سازمان ترویج می کند. با دسترسی به منابع اطلاعاتی و تشویق کارمندان به استفاده از آن ‌ها، فرهنگ کارآموزی و به روزبودن را بهبود ببخشید.

راه اندازی کتابخانه اداری در شرکت ها و دفاتر کار به افزایش دانش و توانمندی ‌های کارمندان، بهبود عملکرد سازمانی و ایجاد فضایی انگیزشی و الهام ‌بخش کمک می کند.

اهمیت ایجاد کتابخانه در شرکت ها

محصول پیشنهادی: میز کار گروهی

در کتابخانه اداری از چه کتاب هایی استفاده کنیم؟

در کتابخانه اداری از انواع مختلفی کتاب‌ و مجله می توان استفاده کرد. البته در چیدمان آن تنها به اهداف شرکت توجه نکنید. در برخی مواقع کارمندان برای دوری از فضای کاری نیاز به کتاب هایی با ژانر طنز، درام، عاشقانه، معمایی و… دارند. در زیر تعدادی از انواع کتبی که مناسب برای محیط های کاری است، ذکر می کنیم؛

  • کتاب ‌های مرتبط با حوزه کاری شرکت: این کتاب‌ ها شامل منابعی است، که درباره موضوعات مرتبط با فعالیت‌ های شرکت مانند؛ مدیریت، بازاریابی، استراتژی، مالی، منابع انسانی و… می باشد. این نوع کتاب‌ ها به صورتی شفاف فعالیت های کارمندان را توضیح می دهند.
  • کتاب‌های آموزشی: محتوای این سری از کتاب ها به مهارت ‌ها و توانایی ‌های مورد نیاز در حوزه کاری شرکت اشاره می کند. مهارت ‌های ارتباطی، مدیریت زمان، مذاکره، رهبری و… از جمله کتاب های آموزشی برای کارمندان هستند.
  • کتاب‌های مرتبط با توسعه حرفه ‌ای: این کتاب‌ ها منبعی برای توسعه حرفه ای کارمندان به شمار می روند. مهم ترین بخش کتابخانه اداری مربوط به کتاب های مرتبط با توسعه حرفه ای است. کتاب ‌هایی با محتوای راهنمای مدیریت کاری، توسعه مهارت ‌های رهبری، توانمندسازی فردی و سازمانی و… مناسب چنین فضا هایی می باشد.
  • کتاب‌های ادبی و مرجع: به علاوه در کتابخانه اداری از کتاب‌ های ادبی و مرجع بهره بگیرید. این کتاب‌ ها به کارمندان امکان می‌دهد، تا در طول استراحت از فشار های کاری دور باشند.

انتخاب کتاب ‌های مناسب برای کتابخانه اداری بستگی به نیاز ها و حوزه کاری شرکت دارد. کتاب ها باید از نظر محتوا، مرتبط باشند، تا نقش قابل توجهی در بهبود عملکرد کارمندان ایفا کنند.

چگونگی طراحی کتابخانه اداری

طراحی کتابخانه اداری باید متناسب با نیاز ها و الزامات سازمان انجام شود. این فضای فرهنگی، اسباب آموزش و سرگرمی کارمندان را مهیا می سازد. با وجود آن، جست و جوی اطلاعات در خارج از شرکت، زمان بر و دردسر ساز است.

کتابخانه در سازمان های محدودی وجود دارد. اگر اداره شما چنین امکاناتی است، از آن به نحوه احسنت استفاده کنید. موارد زیر چند مورد از عوامل مهم در طراحی کتابخانه اداری هستند؛

  1. مکان مناسب: انتخاب مکان مناسب برای کتابخانه بسیار مهم است. این مکان باید در دسترس تمام کارمندان باشد. در یک مکان مرکزی و مشترک به راه اندازی و طراحی آن بپردازید. فضای داخلی آن باید علاوه بر بزرگ بودن، چشم نواز یاشد.
  2. طراحی مناسب قفسه ‌ها و قفسه‌ بندی: قفسه ‌ها و قفسه‌ بندی در چنین محفلی بسیار مهم است. کتب و مجلات باید متناسب با محتوای آن در قفسه های مخصوص جای گیرد. قفسه‌ ها باید قدرت تحمل وییله های شما را داشته باشند. از طبقات منعطف و متحرک برای محیط های کاری استفاده کنید.
  3. فضای مطالعه: فضای مطالعه در کتابخانه اداری باید آرام و مناسب برای تمرکز باشد. صندلی ‌ها و میز ها باید راحت و جای کافی برای کارمندان فراهم کند. همچنین، فضای کافی برای قرار دادن لوازم شخصی مانند؛ لپ تاپ، دفترچه یادداشت و… وجود داشته باشد.
  4. نورپردازی مناسب: نورپردازی در این اتاقک زیبا نقش مهمی در فضای مطالعه دارد. باید اغلب از نور طبیعی استفاده کنید و به طور منعکس شده از نور مصنوعی در فضا بهره ببرید.
  5. فناوری اطلاعاتی: در طراحی کتابخانه شرکت، فضای کافی برای نصب تجهیزات الکتریکی وجود دارد. این بخش مرتبط با کامپیوتر، لپ تاپ‌، اینترنت، پرینتر و سایر ابزار های ارتباطی است. همچنین، باید امکان دسترسی به منابع الکترونیکی مثل پایگاه‌ های داده و منابع آنلاین فراهم شود.

طراحی کتابخانه باید با توجه به نیاز ها و شرایط سازمان صورت گیرد. با مشورت با کارمندان و مدیران سازمان، ترجیحات آن ها را در انتخاب سبک دکوراسیون در نظر بگیرد، تا طراحی مناسبی در محیط مجتمع بنا شود.

چگونگی طراحی کتابخانه اداری

سخن پایانی

کتابخانه اداری، یک تغییر مطلوب در محیط های سرد اداری است. با بهره وری از این تجهیز، کارمندان در محفلی صمیمانه فعالیت می کنند. با مراجعه به وب سایت دکومهر، تجهیزات مورد نیاز خود را برای راه اندازی کتابخانه در شرکت بخرید.

ابزار آلات این آنلاین شاپ همگی اداری و شیک هستند. تنوع در بین محصولات ما بسیار است. کارشناسان ما با در نظر گرفتن سلیقه و نیاز های شما، پیشنهاد هایی در اختیار تان قرار می دهند. خرسندی شما آرزوی ما می باشد. جهت خرید تجهیزات اداری، فروشگاه دکومهر را فراموش نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *