مقالات

استاندارد روشنایی اتاق اداری

استاندارد روشنایی اتاق اداری

استاندارد روشنایی اتاق اداری یکی از مهم ترین مواردیست، که تأثیر مستقیمی برروی میزان کارآیی افراد دارد. وجودِ روشنایی نامناسب برای فضای کاری نه فقط عملکرد کارکنان را مختل می سازد، بلکه برروی سلامت آن ها هم تأثیرات مخرب برجای می گذارد.

بنابراین باید با توجه به شدّت و مقدار نور اتاق، لومن مورد نیاز مشخص بشود. ما در ادامه این مطلب از دکومهر با شما درباره استاندارد نور اتاق های اداری صحبت خواهیم کرد…

در استانداردهای نور فضای اداری به یک مسئله بسیار مهم بپردازیم!

در فضای اداری بهداشت محیط و حفظ سلامت افراد حاضر حرف نخست را می زند. مسائل متنوعی برای استاندارد روشنایی اتاق اداری تعریف شده است. ایزو هشت هزار و نهصد و نود و پنج درون یک نسخه به گونه ای کامل استاندارد نور مورد نیاز برای محیط اداری را بررسی کرده و در اختیار شما عزیزان قرار داده است.

بنابر این استانداردها، نه فقط مقدار نور مورد نیاز، بلکه رنگ آن و مقدار درخشش در طول روز ارزیابی گردیده است. یکی دیگر از موضوعاتی که درون استاندارد نور فضای کاری درون ایزو نام برده شده و بررسی می شود، شیوه نورپردازی و لامپ هایی می باشد، که بایستی مورد استفاده قرار بگیرد.

استاندارد روشنایی اتاق کار و میزانِ درخشش آن ها بسیار برروی دید شما تأثیر می گذارد. کم یا زیاد شدنِ نور از حد استاندارد می تواند، عملکرد افراد را کاهش و موجب ضعیف تر شدنِ بینایی گردد.

در استانداردهای نور فضای اداری به یک مسئله بسیار مهم بپردازیم!

استاندارد میزان روشنایی چقدر است!

یکی از مهم ترین مواردی که باید برای تنظیم نور و روشنایی اتاق های اداری بدان توجه شود، میزان نور اتاق است. پس شما باید بدانید، که در یک مساحت معین از اتاق میزان شارِ نوری به چه مقدار است! که آن بیانگر میزان شدّت نور می باشد!

چنانچه که مقدار روشنایی اتاق اداری بیش از حد استاندارد باشد، برروی بینایی افراد اثر گذاشته و مشکلاتی چون سردرد و چَشم درد به وجود می آورد. بنابراین ابتدا باید مقدار شدّت نور مطابق با استانداردهای ارائه گردیده مشخص و باتوجه بدان لامپ استاندارد تهیه گردد.

بنابر استانداردهای ارائه گردیده در کشورهایی گوناگون مقدار لوکس یا لومن با همدیگر تفاوت هایی دارد. برای نمونه در کشورِ ما میزان استاندارد نور فضای کاری پانصد لومن بر متر مربع تعریف شده است. در چنین فرمولی Li میزان لوکس مابه ازای هریک از لامپ ها می باشد. حال Cu میزان ضریب را نشان می دهد.

Ai استاندارد روشنایی اتاق اداری هر متر مربع برای هر لامپ را نشان می دهد‌. LLf عواملی می باشند، که برروی اتلاف نور اثر می گذارند. ما در قسمت زیر فرمول اصلی حساب کردنِ استاندارد نور فضای کاری را آورده ایم؛

بیشتر بخوانید: راه های طراحی دکوراسیون اداری با مبلمان چرم

چگونه نور در اتاق کار توزیع می شود؟

لامپ ها و سیستم های روشنایی در قسمت های گوناگونی از یک اتاق اداری نصب می گردند. بنابر ایزو مذکور استاندارد روشنایی اتاق اداری باید کاملاً رعایت شود. پس شما نمی توانید، به سلیقه و علاقه خود لامپ ها را در قسمت های مختلفی از اتاق نصب کنید. بنابر استانداردهای موجود لازم است، نور قسمت سقف اتاق اداری 0.5 الی 0.10 لومن باشد‌‌.

میزان نور موجود برروی دیوارها باید 0.3 الی 0.8 باشد. نهایتاً مقدار نور موجود برروی کف اتاق 0.1 الی 0.5 باشد.

همانطور که شما مطالعه کردید، مقدار نورِ موجود برروی سقف باید بیشترین میزان باشد. در مقابل نور توزیع شده در قسمت کف کاهش پیدا کند.

ما در ادامه به برخی از مهم ترین موارد در استاندارد روشنایی اتاق اداری خواهیم پرداخت. لطفاً با ما در امتداد این نوشتار از دکومهر همراه باشید…

چگونه نور در اتاق کار توزیع می شود؟

1.      رنگ نور اتاق کار

لامپ رشته ای و اِل اِی دی و… رنگ هایی مختلف دارند و جهتِ برقراری تعادل در فضای کاری باید به خوبی در کنار یکدیگر مورد استفاده قرار گیرد. نکته قابل توجه این که، در استاندارد روشنایی اتاق اداری علاوه بر نور لامپ، رنگ وسیله های موجود درون اتاق برروی نور پایانی فضا اثر می گذارد.

چرا که تابش روشنایی برروی وسیله های اتاق و بازتاب نهایی موجبِ تغییر رنگ نور فضا می شود. اگر که به تنهایی از لامپ رشته ای استفاده کنید، نور زرد رنگ خسته کننده خواهد بود. از سویی دیگر استفاده از نور سفید رنگ، شدّت تمرکز افراد را تحت تأثیر قرار داده و موجبِ بروز سردرد می شود.

پس بهتر است، با توجه به محیط کاری خود ترکیبی از این دو رنگ نور را مورد استفاده قرار بدهید. بنابر استاندارد روشنایی اتاق اداری شاخص نمود رنگ باید بیشتر از هشتاد درصد در فضای کاری باشد.

2.      درخشش نور در فضای کاری

اگر که شما از وسیله هایی صاف و سطوح صیقلی استفاده کنید، درخشش نور محیط تا حد بسیاری افزایش پیدا خواهد کرد. این اتفاق در محیط اداری حاوی میزهایی سفید رنگ و سطوح صاف بیشتر رُخ می دهد. در واقع مقدار درخشش نور در فضای کاری تا حد بسیاری باید رعایت بشود. با تغییر لامپ یا کم و زیاد نمودن آن ها، درخشش استاندارد روشنایی اتاق اداری قابل کنترل است.درخشش نور در فضای کاری

 

3.      جهت پردازی روشنایی فضای کاری

چنانچه که شما در فضای اداری می خواهید، برخی از اشیاء برجستگی و بُعد داشته باشند، به جهت پردازی نور توجه داشته باشید. این روش نورپردازی بیشتر در آتلیه عکاسی و محیط‌ هایی که در این زمینه فعالیت دارد، مورد توجه است. جهتِ تابش روشنایی لامپ بایستی به حالتی باشد، که بتوان بدان ها جهت بخشید‌.

4.      مقدار نور طبیعی

در دِل استاندارد روشنایی اتاق اداری باید به نور طبیعی هم توجه داشته باشید. پس از آن با توجه به جهتِ تابش روشنایی طبیعی درون فضای کاری و تعداد پنجره موجود، لامپ مناسب را انتخاب بنمایید. شما می توانید، در قسمت های متنوع چون؛ کف و سقف و دیوارها نور مصنوعی را اجراء کنید.

لامپ استاندارد برای روشنایی اتاق اداری کدام است؟

با توجه به میزانِ استاندارد نور در فضای اداری و… می توانید، از لامپ اِل اِی دی یا انواعی دیگر استفاده نمایید. نکته جالب توجه این که، لامپ اِل اِی دی عمری طولانی و میزان مصرف انرژی کمی دارند.

بیشتر بخوانید: ویژگی های صندلی اداری مناسب

سخن آخر

بنابر آنچه که در طول این مطلب آمده است، مقدار روشنایی اتاق اداری برای دکوراسیون داخلی فضای کاری بنابر عوامل گوناگونی تعیین می شود. برخی از این عوامل عبارت است، از؛ جهت پذیری روشنایی، مقدار نور، میزان نور طبیعی موجود درون اتاق، پخش روشنایی و…! شدّت و مقدار نور بیشترین اهمیت را در این زمینه دارد.

ما فرمول محاسبه شدّت روشنایی را گفتیم که این مقدار در کشورهای مختلف متنوع است. در کشور ما میزان لوکس مناسب فضای کاری پانصد است. بنابراین شما باید به استاندارد روشنایی اتاق اداری توجه داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *