مقالات

اصول روانشناسی محیط در طراحی معماری

اصول روانشناسی محیط در طراحی معماری

اصول روانشناسی محیط در طراحی معماری اگر توسطِ شما و صاحبان کسب و کار به درستی رعایت بشود، قابل توجه ترین تأثیرات را برروی افراد حاضر در محیط می گذارد. در مجموع باید از طریق شما اقدامات مهم و اساسی برای معماری، دکوراسیون و چیدمان داخلی مد نظر قرار بگیرد. قطعاً این گونه شما به بهترین نتیجه ها دست پیدا خواهید کرد.

به همین خاطر لازم است، شما به خوبی با این مسئله آشنا بشوید و برخی از نکات را رعایت کنید. البته روانشناسی محیط در تمامی فضاها مهم و فراموش نشدنی است و تنها به اداره ها مربوط نمی شود. مثلاً شما با رعایت اصول روانشناسی در محیط منزل می توانید، احساسی وصف ناپذیر در وجود اهالی خانه به وجود آورید.

روانشناسی محیط یعنی چه؟

مفاهیم جدید و تأثیری که آن برروی زندگی افراد می گذارد، روانشناسی محیط است. اگر که بخواهیم، ساده تر بگوییم؛

آیا شما با حضور در یک محیط احساسِ راحتی و صمیمیت داشته اید؟ انرژی مثبت و سازنده ای داشته اید؟ ما در طول این مطلب از خود در دکومهر به تمامی پرسش های شما درباره اصول روانشناسی محیط در طراحی معماری پاسخ می دهیم. لطفاً در ادامه همراه ما باشید…

در کل تأثیر محیط برروی آدمی به حالتی کاملاً تخصصی موجب می شود، تا شما به دنبال بهره وری کامل از آن جهتِ دستیابی به اهداف خود باشید‌. در این شرایط شما به صورت کلّی از روانشناسی محیطی پیروی خواهید کرد.

روانشناسی محیط یعنی چه؟

عوامل تأثیرگذار برروی روانشناسی محیط چیست؟

هم اکنون شما با روانشناسی و تعریف فضای پیرامون در دنیای معماری آشنا شده اید. ما در این قسمت درباره عوامل تأثیرگذار برروی پیدایش این علم صحبت می کنیم. به طور کلّی عوامل مؤثر در پیدایش اصول روانشناسی محیط در طراحی معماری عبارت است، از؛

  • عناصر موجود و انرژی حاصل از آن ها برروی اقدامات شما و رویکردها تأثیر می گذارد.
  • فضای پیرامون و اجزای تشکیل دهنده آن برروی رویکرد رفتاری انسان ها اثر گذار است.
  • شما باید برای پیش گیری از بروز اختلاف ها، به عوامل زیست محیطی توجه ویژه ای داشته باشید.

با توجه به سه موردی که در قسمت بالایی گفته شد؛ اکنون شما می دانید، که به چه دلیل باید به روانشناسی محیطی توجه بشود. اگر که شما به این موارد بی توجه باشید، احتمالاً مشکلات عدیده ای رُخ خواهد داد.

مثلاً؛ اگر که شما در محیط اداری خود به اصول روانشناسی محیط در طراحی معماری توجه نداشته و از رنگ هایی مناسب استفاده نکنید. یا چیدمان خوبی انجام ندهید و… مانع از عقد قرارداد مهم میان شما و دیگر شرکت ها می شود!

بیشتر بخوانید: چیدمان میز کار فنگ شویی

قواعد روانشناسی محیط در معماری چیست؟

برای پیاده سازی هرچه بهتر اصول روانشناسی محیط در طراحی معماری باید از چند نکته مهم اطلاع داشته باشید. سپس شما توانایی بهترین چیدمان و دکوراسیون را در فضای مورد نظر خواهید داشت. این ترفندها عبارت است، از؛

  • پیش از خرید یک دفتر کار، شرکت، و… ابتدا به منطقه آن توجه کنید. نمای شرکت، ساختمان های موجود در اطراف آن و… بیشترین تأثیر را برروی مراجعه کنندگان می گذارد.
  • اصول روانشناسی محیط در طراحی معماری چنین می گوید، که نباید سایر مشاغل موجود در اطراف شما چندان نامرتبط باشند. مثلاً احداث یک شرکت معماری در بازار طلافروشان می تواند، بسیار اشتباه باشد. پس ابتدا جامعه هدف خود را مشخص کنید! شما با انسان هایی آرام و باهوش برخورد خواهید کرد. پس یک محیط مناسب و دلنشین را انتخاب کنید.
  • جنبه روانشناختی، پیامد اکولوژی را در زمان تهیه وسایل محیط اداری مورد توجه قرار بدهید. از چیدمان و دکوراسیون مناسب در اصول روانشناسی محیط در طراحی معماری استفاده کنید. ولی پیش از این کار به شغلِ خود و محیط‌تان توجه کنید.
  • ایجاد فضاهایی چون حریم خصوصی را فراموش نکنید. توصیه می کنیم، در زمانِ طراحی به نظریه فضا، معنای اشکال متنوع، و… دقّت نمایید.
  • قواعد روانشناسی محیط در معماری چیست؟

 

مفاهیم و اصطلاحات مهم روانشناسی محیطی را بشناسید!

اکنون شما درباره اصول روانشناسی محیط در طراحی معماری اطلاعات خوبی به دست آورید‌. ما در این قسمت به بررسی معانی و چهار نظریه مهم این علوم مبادرت می ورزیم‌. در واقع بررسی این چهار نظریه از اهمیت شایانی برخوردار است. ما در ادامه این مطلب با شما درباره این نظریه ها به خوبی صحبت می کنیم؛

1.      بیولوژیکی اکولوژیکی

مکانیسم ها به عنوان یک رکُن تفکیک ناپذیر از محیط می باشند. این مکانیسم ها پیوستگی بیولوژیکی را در فضای اطراف شما ایجاد می کنند. توجه به این نظریه موجب می شود، مطابق اصول مهم علم روانشناسی محیطی اقدامات لازم با توجه به نکات اداری اجراء بشود.

2.      جبر جغرافیایی

اگر که به اقلیم آب و هوایی، پوشش گیاهی، توپوگرافی، منابع آب و نحوه دسترسی به آب های زیرزمینی، و… توجه داشته باشید، اصول روانشناسی محیط در طراحی معماری اعمال می شود.

چنانچه که به این نظریه بی توجهی شود، قطعاً نابودی یک تمدن در پیش گرفته می شود.

3.      رفتار گرایی

چنین نظریه ای به شما کمک می کند، تا به یک نتیجه گیری مثبت از علم روانشناسی محیطی دست پیدا کنید. اگر که رفتارهای حیاتی در یک محیط مشخص بشود، یعنی از این قاعده پیروی شده است. هریک از فضاهای کاری رفتار مخصوص به خود را می خواهد. این رفتارها شما را در دستیابی به یک نتیجه ای بهتر یاری می رساند.

4.      گشتالت

چنانچه که ما بخواهیم، برروی درک و فهم تقابل موجود میان آدمی و محیط برسیم، باید به نظریه گشتالت توجه نماییم. اصول روانشناسی محیط در طراحی معماری تأکید بسیاری بر رعایت و حفظ این نظریه دارد. پس به یک شناخت کلی از فضای پیرامون رسیده و برای ارتقاء و بهبود آن تلاش نمایید.

روانشناسی محیط در طراحی معماری چه کاربردی دارد؟

قطعاً فرا گرفتید، که روانشناسی محیط طراحی معماری اهمیت بسیاری دارد. شما اطلاع دارید، که چه شرایط متفاوتی اساسی ترین نتیجه ها را به دنبال دارد. شما می توانید، به کمک این علم بهترین فضاها را برای محیط اداری خود فراهم نمایید. به دور از تنش، افزایش عملکرد کارکنان، فراموش کردنِ استرس و… تنها برخی از مزیت های این علم است.

البته هریک از محیط های اداری با توجه به شرایط خود از اصول و قواعدی خاص پیروی می کنند. چرا که شما و محیط در دو موقعیت کاملاً متفاوت از هم قرار دارند. پس در زمان روانشناسی محیط در معماری به این نکات توجه داشته باشید.

روانشناسی محیط در طراحی معماری چه کاربردی دارد؟

سخن آخر

در طول این مطلب از دکومهر با شما درباره اصول روانشناسی محیط در طراحی معماری صحبت کردیم. حال شما آگاه هستید، که کدام یک از عوامل مهم ترین اثرات را برجای می‌ گذارد. ما می توانیم، شما را در انتخاب بهترین طراحی و دکوراسیون یاری کنیم. این گونه به آنچه که در ذهن خود دارید، دست پیدا می کنید.

تنها کافیست شما عزیزان با ما در فروشگاه اینترنتی دکومهر تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *