مقالات

اصول طراحی داخلی فضای اداری

اصول طراحی داخلی فضای اداری

اصول طراحی داخلی فضای اداری متفاوت از سایر طراحی ها است . فضای داخلی ساختمان بر عملکرد و روحیه کارکنان تاثیر دارد. محیطی را برای فعالیت خود و گروه تان انتخاب کنید، که در عین زیبا بودن، آرامش بخش باشد.

طراحی محیط به خصوص دکوراسیون سخت است. در برخی مواقع حتی افراد خوش سلیقه نیز از پس انجام این مسئولیت بر نمی آیند. به قول معروف باید کار را به کاردان سپرد.

در مقاله پیش رو درباره قواعد و اصول اصلی طراحی داخلی فضای اداره ها صحبت می کنیم، با ما همراه شوید.

اهمیت اجرای طراحی داخلی در اداره ها

در این بخش از مقاله اصول طراحی داخلی فضای اداری در مورد اهمیت اجرای آن در محیط های کاری صحبت می کنیم. طراحی داخلی در اداره‌ ها اهمیت بسیاری دارد. این نوع الگو ‌ها تأثیر مستقیمی بر راحتی، بهره‌ وری و خلاقیت کارکنان و تجربه کاری مراجعه کنندگان مجموعه دارند.

محیط اداره ها تا حدودی سرد و بی روح است. برای این که از سردی محیط بکاهید و اشتیاق کافی در وجود کارمندان به وجود آورید، بایستی به طراحی شرکت پرداخت. در این بخش از مبحث اصول طراحی داخلی فضای اداری به اهمیت های اجرای یک طراحی زیبا در محیط های اداری اشاره می کنیم؛

  • ایجاد فضای کار مناسب: طراحی داخلی مناسب در اداره‌ ها با ایجاد تغییراتی دوست داشتنی، فضای کار را زیبا و بهتر می کند. با توجه به نیاز های کارکنان، فضای کار باید مناسب و منطبق با نوع فعالیت‌ اداره باشد. این مورد شامل؛ انتخاب صحیح میز و صندلی، چیدمان مناسب میز کار، نورپردازی مناسب جهت ایجاد خلاقیت و آرامش در کارکنان است.
  • ایجاد احساس راحتی و آرامش: طراحی داخلی در اداره ‌ها باید بتواند الهام احساس راحتی و آرامش را در کارکنان و مراجعه ‌کنندگان اداره به وجود آورد. استفاده از رنگ ‌های آرامش ‌بخش، چیدمان مناسب فضا، استفاده از گیاهان زینتی و سایر عوامل دکوراتیوی به ایجاد این احساس کمک می کند و باعث افزایش رضایت و بهره ‌وری کارکنان و مراجعه ‌کنندگان می شود.
  • انعکاس هویت و ارزش ‌های سازمانی: طراحی داخلی در اداره‌ ها به خوبی هویت و ارزش‌ های سازمانی را به نمایش بگذارد. استفاده از رنگ ‌ها، نماد ها و الگو های منحصر به فرد سازمان در طراحی داخلی به تقویت این پارامتر کمک می کند.
  • بهبود تجربه کاربری: طراحی داخلی مناسب در اداره ‌ها تجربه کاربری مراجعه‌ کنندگان را بهبود می بخشد. استفاده از چیدمان مناسب، نمایشگاه ‌های اطلاعاتی، نشانه‌ ها و راهنمایی‌ ها، فضا های انتظار مراجعه‌ کنندگان و… در راحتی مراجعه کنندگان نقش دارد.
  • ایجاد اثربخشی و خلاقیت: اصول طراحی داخلی فضای اداری بر ابعاد مختلفی از ساختمان تاثیر می گذارد. طراحی داخلی مناسب به اثربخشی کارکنان و خلاقیت آنها کمک می کند. فضا های باز، نورپردازی مناسب، استفاده از رنگ ‌ها و الگو های ملموس در رشد خلاقیت و ایده‌ پردازی کارکنان موثر هستند.

بیشتر بخوانید: اصطلاحات دکوراسیون داخلی اداری

اصول طراحی داخلی اداره

اصول طراحی داخلی فضای اداری کاملا با چگونگی طراحی محیط های مسکونی فرق می کند. تنها وجه تشابه این دو الگو، زیبایی و آرامش آن ها است. طراحی داخلی اداره باید بر اساس اصولی که به راحتی کار کردن و بهره ‌وری بالا کارمندان‌ کمک می کند، انجام شود.

 

اهمیت اجرای طراحی داخلی در اداره ها

طراحی داخلی ساختمان، فرآیندی تخصصی است، که بر پایه علوم مختلف صورت می گیرد. الگوی طراحی داخلی شرکت باید، نظمی زیبا بین محیط و ابزارآلات آن شکل دهد. چیدمان با طراحی های تخصصی تفاوت های شایانی دارد. از اصول اصلی آن می توان به موارد ذیل اشاره کرد؛

  • فضای کار مناسب: ایجاد فضای کار مناسب، مهم ترین اصل در طراحی داخلی اداری، است. فضای کار باید به گونه ‌ای طراحی شود، که به نیاز های اساسی کارکنان پاسخ دهد. انتخاب مناسب میز و صندلی، فضای کافی برای حرکت و کار، نورپردازی مناسب به ایجاد فضای کاری مناسب کمک می کنند.
  • استفاده از رنگ ‌ها: رنگ ‌ها یکی از قشنگ ترین اصول طراحی داخلی فضای اداری تأثیر به شمار می روند رنگ‌ ها باید با محیط کار و هویت سازمان هماهنگ باشند. رنگ ‌های آرام و ملایم می ‌توانند احساس بر آرامش و سطح تمرکز کارمندان بیفزایند.
  • نورپردازی مناسب: اصول طراحی فضای داخلی، مباحث مختلفی را در بر می گیرد. نورپردازی مناسب از مهم ترین اصول طراحی داخلی فضای اداری است. نور مناسب برای کارکنان و محیط کار لازم است. بهره برداری از روشنایی طبیعی و سیستم های نوری با کیفیت به بهبود تمرکز و روحیه کارکنان کمک می کند.
  • چیدمان مناسب: چیدمان مناسب فضای کار، ترتیب و سازماندهی مناسب اداره را تضمین می نماید. میز و صندلی ‌ها، محل قرارگیری تجهیزات و دستگاه ‌ها، فضا های انتظار باید به گونه ‌ای طراحی شوند، که بر عملکرد و راحتی کارکنان بیفزایند.
  • هویت سازمانی: اصول طراحی داخلی فضای اداری بر پایه هویت و ارزش‌ های سازمانی است. استفاده از نماد ها، رنگ ‌ها و الگو های ملموس می ‌تواند هویت سازمانی را تقویت کند و به تشویق اعتماد و ارتباط مثبت با کارکنان و مراجعه ‌کنندگان بهبود ببخشد.
  • فضا های اجتماعی: ایجاد فضا های اجتماعی در اداره به ارتباط و همکاری بین کارکنان کمک می کند. فضا هایی مانند؛ سالن ‌های تفریحی، فضا های برای نشستن و گفتگو و فضا های آموزشی می ‌تواند باعث شکل گیری ارتباطی صمیمی می شود.

در واقع هدف افراد از طراحی فضای اداری، تقویت روحیه کارمندان است. پشتکار و تلاش سخت نیرو های انسانی باعث ارتقاء شرکت شما می شود.

اهمیت اجرای طراحی داخلی در اداره ها

در طراحی داخلی اداره از چه ابزارالاتی استفاده کنیم؟

مقاله اصول طراحی داخلی فضای اداری، به شرح چگونگی طراحی های اداری می پردازد. در طراحی داخلی اداره بایستی از متریال و ابزارالات مختلفی استفاده کنید، تا پس از اجرای آن، از دیدن فضا و دکوراسیون شرکت خود شگفت زده شوید.

با این که تجهیزات طراحی جان ندارند، اما نقش آن ها در روند فرآیند به اندازه نیروی ماهر مهم و حائز اهمیت است. از برترین ابزارآلاتی که در طراحی محیط های کاری موثر هستند، عبارتند از؛

  • نرم ‌افزار های طراحی داخلی: استفاده از نرم ‌افزار هایی مانند؛ AutoCAD، SketchUp، D Max3 و Revit می‌ تواند در طراحی داخلی اداره بسیار مفید باشد. این نرم‌ افزار ها به شما امکان می ‌دهند، تا طرح ‌های داخلی را به صورت دقیق و سه ‌بعدی رسم و بهینه ‌سازی کنید.
  • نرم ‌افزار های شبیه ‌سازی و تجربه واقعی: در این بخش از مقاله اصول طراحی داخلی فضای اداری در رابطه با استفاده از نرم ‌افزار هایی مانند؛ VR (واقعیت مجازی) و AR (واقعیت افزوده) صحبت می کنیم. این نوع برنامه ها به شما این امکان را می دهند، تا قبل از اجرای طرح‌ ها، طراحی‌ ها را به صورت مجازی تجربه کنید و از نظر سه ‌بعدی، نورپردازی و جزئیات دقیق به ارزیابی آن بپردازید.
  • مواد و تجهیزات مختلف: برای طراحی داخلی اداره از مواد و تجهیزات مختلفی همچون؛ رنگ ‌ها، کفپوش ‌ها، پارتیشن‌ ها، نمایشگاه‌ ها، نورپردازی و مبلمان استفاده کنید. این عناصر به شما کمک می‌ کند، تا فضا را به شکل مطلوب و مناسب طراحی نمایید.
  • مبلمان و تجهیزات اداری: بخشی از اصول طراحی فضای داخلی اداری مربوط به تجهیزات محیط کار است. انتخاب مبلمان و تجهیزات اداری مناسب نقش مهمی در طراحی داخلی ساختمان دارد. میز و صندلی‌ ها، کتابخانه ‌ها، کمد و فضا های ذخیره‌ سازی، تجهیزات روزمره مانند؛ پرینتر ها و کامپیوتر ها باید با نیاز ها و استاندارد های اداره هماهنگی داشته باشند.
  • و…

سخن پایانی

در مقاله فوق درباره قواعد و اصول طراحی داخلی فضای اداری صحبت کردیم. فردی که مسئولیت اجرای دکوراسیون داخلی شرکت ها را برعهده می گیرد، بایستی متناسب با فعالیت مجموعه، به طراحی محیط بپردازد.

دکومهر از فروشگاه های بزرگ در زمینه خرید و فروش تجهیزات اداری است. با مراجعه به وب سایت شرکت، متناسب با دکوراسیون داخلی ساختمان، میز و صندلی دلخواه خود را بخرید.

بیشتر بخوانید: قیمت صندلی مدیریتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *