مقالات

اصول نورپردازی در اتاق کنفرانس چه تاثیری بر طراحی آن دارد

اصول نورپردازی در اتاق کنفرانس چه تاثیری بر طراحی آن دارد

در صورتی که اصول نورپردازی در اتاق کنفرانس رعایت شود، تاثیر بسیار مثبتی در طراحی داخلی و در نهایت افراد حاضر در جلسه دارد.‌ اتاق کنفرانس اتاقی برای برگزاری جلسات، همایش ها و مجالس تشریفاتی است، که با سایر اتاق های اداری متفاوت می باشد. در این اتاق قرار است، اتفاقات مهمی که در پیشرفت کسب و کار تأثیر می گذارد، رقم بخورد.

با توجه به اهمیت این اتاق طراحی داخلی آن باید با دقت بالایی انجام‌ گیرد. یکی از المان های طراحی اتاق کنفرانس نورپردازی آن است، که در این مقاله از سایت دکومهر شما را با اصول نورپردازی در اتاق کنفرانس آشنا خواهیم کرد. لطفا تا پایان مقاله با ما باشید.

اهمیت رعایت اصول نورپردازی در اتاق کنفرانس

در نخستین بخش از مقاله شما را با اهمیت رعایت اصول نورپردازی در اتاق کنفرانس صحبت خواهیم کرد. نور مناسب بخشی جدایی ناپذیر از ایجاد یک فرهنگ مولد در محل کار و اتاق کنفرانس است. اگرچه این موضوع اغلب در زمان طراحی دفاتر کار نادیده گرفته می شود و بیشتر روی سبک و رنگ تاکید می شود، اما باید گفت که نخست باید روی نورپردازی فضاهای اداری از جمله اتاق کنفرانس تمرکز کرد، سپس با توجه به‌ نور سایر عناصر را انتخاب نمود.‌

نوری که برای اتاق کنفرانس بر می گزینید، سبب انتقال بهتر مفهوم و تمرکز کارکنان و شرکت کنندگان حاضر در جلسه می شود. سخنرانی در یک اتاق با نورپردازی ایده آل نتایج مطلوب تری از سخنرانی در یک اتاق با نورپردازی غیر اصولی دارد.‌

با توجه به ماهیت خاص اتاق های کنفرانس، نورپردازی در اینجا باید دید خوبی داشته باشد و همچنین به سمت چند منظوره بودن سوق داده شود. نور اتاق کنفرانس باید قابل تنظیم و پویا باشد، که این مسئله به ایجاد فضای لازم برای رویدادهای مختلف کمک می کند.

حال که با اهمیت نورپردازی در فضاهای اداری از جمله سالن کنفرانس آشنا شدید، در ادامه مقاله با ما باشید تا شما را با استانداردها، ویژگی ها و اصول نورپردازی در اتاق کنفرانس آشنا کنیم‌.‌

اهمیت رعایت اصول نورپردازی در اتاق کنفرانس

انتخاب نور برای اتاق کنفرانس

در این بخش از مقاله به اصول نورپردازی در اتاق کنفرانس و انتخاب ان می پردازیم. نور اتاق کنفرانس با سایر فضاهای اداری متفاوت است؛ زیرا مکانی برای ارائه و همکاری است. پس رعایت اصول نورپردازی متناسب با این اتاق ضروری و لازم است. زمان انتخاب نور برای این اتاق موارد زیر را به کار ببرید؛

انواع نورپردازی برای طراحی اتاق کنفرانس

·         استفاده از نورهای مختلف

یکی از راه های ایجاد نورپردازی بهینه برای اتاق کنفرانس، ترکیب چندین گزینه نورپردازی است. در اتاق کنفرانس، کارمندان بیشتر یادداشت برداری می کنند، یا با یکدیگر صحبت می کنند. برای ایجاد روشنایی کافی بدون ایجاد کنتراست بیش از حد، سقف را نورپردازی کنید. نورپردازی از سقف سبب تمرکز افراد حاضر در جلسه بر روی هدف برگزاری سمینار خواهد شد.‌

از آنجایی که در اتاق کنفرانس از فناوری های مختلف مانند پروژکتور، مانیتور و … برای ارائه بهتر مفاهیم استفاده می شود، نورهای ملایم را انتخاب کنید.‌

·         استفاده از نورپردازی همه کاره

یکی دیگر از اصول نورپردازی در اتاق کنفرانس به منظور تخصصی کردن اتاق کنفرانس برای عملکردهای مختلف، استفاده از نورپردازی همه کاره است. در این سیستم نورپردازی نور باید بر اساس نوع استفاده تنظیم شود. این ویژگی یکی از مهمترین عناصر نورپردازی اتاق جلسات باشد.

با کنترل های دیمر، می توانید به راحتی نور را در صورت نیاز تنظیم نمایید تا برای هر نیازی نور مطلوب ایجاد کنید. به عنوان مثال، بحث ها و جلسات ممکن است نیاز به نور روشن تری نسبت به ارائه دستاوردها با فناوری ها داشته باشد.

  • انتخاب دمای رنگ مناسب

دمای رنگ عاملی است که اغلب هنگام طراحی نور اتاق کنفرانس نادیده گرفته می شود. متخصصان نورپردازی دمای رنگ را بر حسب کلوین (K) اندازه گیری می کنند. برای افزایش خلاقیت، نورپردازی گرم در محدوده 2000 تا 3500 کلوین ایده ال است. ترجیحا برای افزایش تمرکز نورپردازی سرد را در محدوده 4000 تا 6000 کلوین انتخاب کنید.

محیط های پویا و به سرعت در حال تغییر معمولاً به نور سرد نیاز دارند، اما از آنجایی که اتاق‌های کنفرانس و اتاق‌های جلسه به تعادل تمرکز و خلاقیت نیاز دارند، دمای رنگ آنها باید خنثی و در محدوده زمانی گفته شده باشد. نورپردازی سرد برای اتاق کنفرانس توصیه نمی شود؛ زیرا می تواند احساس سردی و خشکی ایجاد کند، که در ارتباطات چهره به چهره مشکلاتی ایجاد خواهد کرد.

·         استفاده از نور LED به جای نور فلورسنت

یکی دیگر از اصول نورپردازی در اتاق کنفرانس استفاده از نورهای LED به جای نورهای فلورسنت است. لامپ های LED در مقایسه با لامپ های فلورسنت برای روشنایی اداری از جمله اتاق کنفرانس ایده آل تر هستند. اگرچه قیمت بالاتری از لامپ های فلورسنت دارند، اما لامپ های LED انرژی کمتری مصرف می کنند و طول عمر بالاتری دارند.

بیشتر بخوانید: میز مدیریتی

انواع نورپردازی برای طراحی اتاق کنفرانس

یکی دیگر از مباحث مهم در ارتباط با اصول نورپردازی در اتاق کنفرانس، آشنایی با انواع طراحی نورپردازی است. در یک طراحی ایده آل، اشکال مختلف نور مستقیم و غیرمستقیم در کل اتاق کنفرانس با هم کار می کنند. در حالی که هر نوع نورپردازی با توجه به چیدمان اتاق کنفرانس، اهداف متفاوتی را ارائه می دهد، معمولاً در طراحی اتاق کنفرانس از سه نوع نور پردازی استفاده می شود. این سه نوع عبارتند از؛

·         نورپردازی مستقیم

نور مستقیم به معنای نوری است، که از یک منبع مستقیماً بدون بازتاب به ناحیه مورد نظر می رسد. مزیت اصلی نور مستقیم سطح بالای روشنایی است، که می تواند یک اتاق کنفرانس بزرگ را روشن کند.

·         نور غیر مستقیم

نوع دیگر نورپردازی که در زمان اجرای اصول نورپردازی در اتاق کنفرانس و طراحی این فضا با آن آشنا باشید، نور غیر مستقیم است. برخلاف نور مستقیم، نور غیرمستقیم از سوژه نور منعکس می‌شود و جلوه‌ای ملایم‌تر و پراکنده ایجاد می‌کند. نور غیرمستقیم معمولاً برای ملایم کردن نور مستقیم و ایجاد فضای گرمتر و جذاب تر برای شرکت کنندگان در کنفرانس یا اتاق جلسه استفاده می شود.

·         نورپردازی محیطی

هدف اصلی این نوع نورپردازی، روشنایی یکنواخت کل اتاق کنفرانس است. این نوع نورپردازی جنبه کاربردی دارد و تزئینی نمی باشد. نورپردازی محیطی معمولاً روشنایی را در سراسر ناحیه با زاویه باز پخش می کند، تا روشنایی واضح و بدون سختی و کنتراست را داشته باشد.

 

انواع نورپردازی برای طراحی اتاق کنفرانس

سخن پایانی

در این مقاله از مشاورین طراحی فروشگاه آنلاین دکومهر شما را با اصول نورپردازی در اتاق کنفرانس آشنا نمودیم. اگر برای نورپردازی و طراحی این اتاق از دفتر کار خود نیاز به مشورت با کارشناسان حرفه ای دارید، به سایت دکومهر مراجعه کنید، تا مشاورین ما راهنمایی های لازم را به شما دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *