مقالات

تاریخچه صنعت مبلمان اداری

تاریخچه صنعت مبلمان اداری

تاریخچه صنعت مبلمان اداری بسیار مفصل و طولانی است ، برخی پژوهشگران تاریخچه روی کار آمدن این مبلمان را به مصر باستان تخمین می زنند و صندلی های فرعون مصر را برابر با صندلی مدیریتی می دانند ، از تمدن یونان ، روم و ایران باستان نیز نمونه هایی از مبلمان به دست آمده ، که می توان این مبلمان را نیز به عنوان نخستین مبلمان اداری معرفی کرد .

البته مبلمان اداری با این شکل و فرم در قرن هفدهم و با وقوع انقلاب صنعتی ، گسترش کارخانه ها و دفاتر کار روی کار آمده است . در این مقاله ما به تاریخچه صنعت مبلمان اداری پس از دوره انقلاب صنعتی می پردازیم .

بیشتر بخوانید: قیمت میز مدیریتی

تاريخچه دفاتر و مبلمان اداری تا نیمه اول قرن بیستم

همانگونه که در بخش مقدمه نیز ذکر کردیم تاریخچه صنعت مبلمان اداری با این سبک و فرم به دوره انقلاب صنعتی بر می‌ گردد . در این دوره مبلمانی روی کار آمدند ، که دارای فضای کافی برای نوشتن و نگهداری وسایل کار ، کشو هایی برای نگهداری اسناد و … بودند .

در این دوره مبلمان اداری پیچیدگی خاصی نداشتند ، اما سه تحول مهم در تاریخچه صنعت مبلمان اداری وجود دارد . این سه تحول عبارتند از ؛

تاريخچه دفاتر و مبلمان اداری تا نیمه اول قرن بیستم

·         نخستین دفاتر کار :

نخستین دفاتر کار در دهه اول قرن هفدهم میلادی تشکیل شدند ، اما به مرور این دفاتر جای خود را به دفاتری پر از میز و صندلی های ساده در یک سالن بزرگ تغییر دادند . در این سالن صدها کارمند با پست های شغلی مختلف پشت این مبلمان اداری نه چندان راحت می نشستند . در طی این سال ها آرامش و راحتی کارمندان برای صاحبان شرکت ها هیچ اهمیتی نداشت .

در این برهه زمانی مدیران دفاتر خصوصی و تجملاتی خود را داشتند ، که از دفتر کارمندی کاملا جدا بود ، تمام جزئیات مبلمان اداری کار شده و پر تزئین بود ، البته راحتی مبلمان مدیریتی امروزه را نداشتند !

به مرور و با روی کار آمدن تجهیزات مختلف مانند ماشین تایپ و تلفن ، انجام کارهای اداری سرعت گرفت ، که این سرعت بازدهی مثبتی در کسب و کار شرکت ها داشت ، اما در تاریخچه صنعت مبلمان اداری و راحتی کارمندان تحول و تغییر مثبتی ایجاد نشد .

·          اختراع صندلی چرخ دار :

در قرن نوزدهم میلادی یک تحول بزرگ در تاریخچه صنعت مبلمان اداری ایجاد شد و آن اختراع صندلی چرخ دار بود .‌ صندلی چرخ دار در سال های آغازین قرن نوزدهم توسط چارلز داروین زیست شناس و زمین شناس بزرگ که روی تکامل انسان ها کار می کرد ، اختراع شد .

داروین تمام طول روز را به پژوهش و آزمایش می گذارند ؛ از این رو برای سرعت بخشیدن به کارهای خود ، صندلی چرخدار را اختراع کرد . اما این صندلی در قرن نوزدهم در اختیار کارمندان قرار نگرفت ، به مرور و با جدا سازی فضاهای اداری از هم ، صاحبان شرکت ها پی به ضرورت صندلی چرخدار برای کارمندان گرفتند .

·          دفاتر اداری در قرن بیستم :

با آغاز قرن بیستم و روی کار آمدن تجهیزات مختلف ، تخصصی شدن کارها و نیروی کار ، رشد صنایع ، مبلمان و دفاتر اداری شکل پیشرفته تری به خود گرفتند‌ .

در این قرن دفاتر کوچک و بزرگی با اتاق های مجزا روی کار آمدند . در این سال ها به یک یا چند کارمند با توجه به وظایف شان ، یک اتاق اختصاص داده می شد .

از قرن بیستم تا به حال تغییرات زیادی در دفاتر اداری دیده می شود ، که تاریخچه صنعت مبلمان اداری در نیمه دوم قرن بیستم در مقایسه با نیم قرن اول تغییرات بیشتری داشته است .

دفاتر اداری در قرن بیستم :

تاریخچه و تحول دفاتر د مبلمان اداری از نیمه دوم قرن بیستم تا به حال

تاریخچه صنعت مبلمان اداری در نیمه دوم قرن بیستم میلادی بسیار متحول شد ، در این دوره شرکت ها و کارمندان بسیار ارزشمند شدند و فقط یک محل و نیروی کار نبودند ، بلکه پیشرفت و ترقی شرکت در گرو محل و نیروی کار بود !

در نیمه دوم قرن بیستم دکوراسیون و طراحی داخلی بسیار مورد توجه صاحبان دفاتر اداری و مشتریان قرار گرفت ، در این سال ها سبک های جدید طراحی مانند مدرن ، کلاسیک معاصر ، مینیمالیسم و … روی کار آمدند، که بر راحتی کارمندان ، آزادی و زیبایی بیشتر تاکید داشتند .

در ادامه مطلب تاریخچه صنعت مبلمان اداری را از نیمه دوم قرن بیستم با هم بررسی می کنیم .

·          مبلمان اداری در دهه 1960 میلادی :

در این دهه دفاتر کار مجهز به میزهای حجیم فلزی و ماشین های تایپ دستی بودند ، این سبک طراحی در زمان خود بسیار محبوب بود ، به نحوی که همچنان برخی از دفاتر کار یک بخش از شرکت خود را به این سبک می چینند .

در این عصر میز های اداری مجهز به کشوهای بزرگی برای نگهداری اسناد کاغذی بودند ، روی هر میز نیز برای روشن نمودن فضای کار لامپ صنعتی نصب شده بود .‌

·          مبلمان اداری در دهه 1970 میلادی :

در این دهه اتاق های مجزا و میزهای اداری چوبی روی کار آمدند . در این زمان روی میز فضای کافی برای نوشتن و تلفن های چهار خط وجود داشت ، مدارک هم درون قفسه های میز نگهداری می شد . در این دوره از نور طبیعی برای روشنایی اتاق ها بهره می گرفتند .

·          مبلمان اداری در دهه 1980 میلادی :

این دوره آغاز عصر تکنولوژی و دیجیتالی شدن کارهای اداری است ، هر چند که هنوز گام های نخست خود را طی می کرد . در این دوره رایانه های بزرگ جایگزین ماشین های تایپ شدند . به جای استفاده از کاغذ به عنوان سند و مدرک ، تمام مدارک و اسناد در این دستگاه های بزرگ و حجیم ذخیره می شد .

با توجه به اینکه کامپیوترهای اولیه بسیار بزرگ بودند ، میزهای کار نیز ابعاد نسبتا بزرگی داشتند و نیاز به فضای ذخیره سازی مانند قفسه و کشو در این میزها کمتر احساس می شد .

·          مبلمان اداری در دهه 1990 میلادی :

این دوره نیز دوره مهمی در تاریخچه صنعت مبلمان اداری محسوب می شود ، زیرا فضاهای پارتیشن بندی شده و صندلی های ارگونومیک روی کار آمدند . این صندلی ها از ستون فقرات کارمندان در نتیجه نشستن مداوم حمایت می کردند و مانع از خستگی آنها در ساعات کاری می شوند .

·          مبلمان اداری از سال 2000 میلادی تا به حال :

در آخرین مبحث از مقاله تاریخچه صنعت مبلمان اداری ، به بررسی تعییر و تحول مبلمان اداری در دهه های اخیر می پردازیم . در این دوره سبک های مختلف و متریال گوناگونی روی کار آمدند . در این زمان راحتی ، سلامتی و آزادی مهمترین اصل در طراحی و دکوراسیون دفاتر و مبلمان اداری است .

در عصر ما رایانه ها کم حجم شده اند ، برای سیم و کابل های تجهیزات اداری جای مخصوص تعبیه شده است . هیچ چیز دفاتر اداری را شلوغ و آشفته نخواهد کرد و کارمندان هیچ مانعی در انجام کارهای روزمره خود ندارند .

   مبلمان اداری از سال 2000 میلادی تا به حال :

سخن پایانی

مقاله تاریخچه صنعت مبلمان اداری توسط تیم فروش فروشگاه اینترنتی دکومهر گردآوری شده است . اگر قصد تغییر دکوراسیون یا در حال راه اندازی دفتر کار خود هستید ، برای خرید محصولات متنوع ، با کیفیت ، مدرن و زیبا به سایت دکومهر مراجعه نمایید .

بیشتر بخوانید: خرید نیمست اداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *