مقالات

تفاوت میز کارمندی با میز کارشناسی در چیست؟

تفاوت میز کارمندی با میز کارشناسی در چیست؟

اولین قدم در راه اندازی یک شرکت و پس از تامین فضا و ساختمان مناسب برای آن تهیه انواع اثاثه و تجهیزات مناسب برای کارکنان است از جمله اساس بسیار مهم در اندازی یک شرکت و یا ارگان خرید انواع میز و صندلی برای مصرف روزمره کارکنان شرکت می باشد.

میزهای متفاوت با کاربردهای مختلفی در بازار مبلمان اداری یافت می شود. میز کارمندی و میز کارشناسی از جمله این نوع مبلمان اداری هستند که، این مبحث به بررسی تفاوت میز کارمندی با میز کارشناسی پرداخته می شود. در صورت نیاز به کسب مطالب بیشتر در رابطه با تفاوت این دو نوع میز همراه ما باشید.

 

بررسی و ارزیابی ویژگی و خصوصیات میز کارمندی

اولین تفاوت میز کارمندی با میز کارشناسی در تعداد بالای میزهای کارمندی می باشد. به علت آنکه تعداد کارکنان و کارمندان بسیار بیشتر از کارشناسان یک شرکت است؛ تعداد میزهای کارمندی نسبت به سایر میزها از تعداد بیشتری برخوردار بوده و بخش بیشتر میزها را تشکیل دهند.

دومین تفاوت حائز اهمیت و بسیار بارز این دو نوع نیز با یکدیگر ابعاد آنها می باشد. چیزهای کارمندی معمولاً از نظر ابعاد و سایز بسیار کوچک تر از سایر میزها طراحی و تولید می شوند و همچنین در طراحی آنها به جزئیات بسیار کمتری پرداخته می شود.

میزهای کارمندی معمولاً به تعداد کارمندان در یک شرکت تهیه می شوند گاهی اوقات در یک شرکت شاهد قرار دادن یک میز، دو و حتی تعداد بیشتر میزهای کارمندی هستیم. این ابزارهای مهم یک شرکت گاهی روبروی یکدیگر و گاهی در کنار یکدیگر چیدمان می شوند.

در صورتی که، حریم خصوصی کارکنان نیز اهمیت پیدا کند از نوعی شیت های جدا کننده از جنس شیشه مد و یا چوبی استفاده می شود. این شیت های جداساز مانع از ورود آلودگی صوتی نبوده ولیکن تنها یک مانع بصری کوچک به شمار می روند.

یک تفاوت میز کارمندی با میز کارشناسی در تعداد میزهای یک شرکت می باشد. میز کارمندی با کاهش و افزایش تعداد کارمندان تغییر پیدا می کند. به همین دلیل معمولاً در شرکت ها از میزهای کارمندی سبک و با دوام استفاده می شود تا در صورت لزوم جا به جایی آن ها راحت تر صورت پذیرد.

 

بررسی و ارزیابی ویژگی میز کارشناسی

از جمله تفاوت میز کارمندی با میز کارشناسی علاوه بر تعداد، در کیفیت طراحی آن ها است. مسئولیت ویژه ای که هر کارشناس در سازمان های مختلف بر عهده دارد باعث می شود که، به یک میز کارشناسی ویژه با طراحی متفاوتی نیاز پیدا کند.

میز کارشناسی بسیار مهم است که دارای اصول استاندارد و بر اساس آنها طراحی شده باشد. از جمله تفاوت های ویژه این نوع میز با سایر میزها ارتفاع آن است. در حالت عادی میز کارشناسی دارای ارتفاعی برابر با ۷۵ الی ۸۵ سانتی متر است اما ممکن است این اندازه متغیر باشد.

بنابراین یک تفاوت میز کارمندی با میز کارشناسی در ارتفاع این دو میز است. به گونه ای که، با توجه به وظایف کارشناسان هر اداره می توان ارتفاع میزها را تغییر داد برخی از میزهای کارشناسی از نوع کشویی ساخته می شوند که در صورت لزوم کارشناس قادر به تغییر ارتفاع میز باشد.

از دیگر تفاوت های عمده میز کارشناسی با میز کارمندی و حتی مدیریتی در تعداد کشوها می باشد. تعداد کشوهای میز کارشناسی بسته به وظیفه و نوع فعالیت کارشناسان متغیر است و می توان تعداد کشوها را کم و یا زیاد نمود تا، متناسب با فعالیت کارشناس میز کارشناسی مد نظر تولید شود.

برای مثال، بخش فروش اداره و برای کارشناسان بخش فروش نیازی به کشو وجود ندارد و یا به تعداد کمتری نیاز به کشو احساس می شود. در این صورت، برای کارشناسان این ادارات از میزهای کارشناسی با تعداد کشوهای کمتر و یا حتی بدون کشو استفاده می شود.

این امر در رابطه با کارشناسان بخش طراحی شرکت ها کاملاً متفاوت است. افراد جهت انجام طراحی های مختلف و قرار دادن اسناد و مدارک نیاز به کشوها و فضاهای بیشتری دارند. تفاوت میز کارمندی با میز کارشناسی طراحان نیز در همین تعداد کشو ها می باشد.

میزهای کارشناسی باید حداقل به طور متوسط دارای طول ۹۰ سانتی متر و حداکثر ۲۵۰ سانتی متر باشند. لازم به ذکر است که، طول میزهای کارشناسی کاملاً به نوع وظایف کارشناس وابسته هستند. این میزها بسته به نیاز و وظایف کارشناسان قابل تغییر می باشند.

بررسی و ارزیابی ویژگی میز کارشناسی

تفاوت های اساسی میز کارمندی و میز کارشناسی

پیش از این نیز ذکر شده که، یکی از اساسی ترین تفاوت میز کارمندی با میز کارشناسی در ابعاد و سایز آن ها می باشد. لازم به ذکر است که ابعاد میزهای کارمندی و کارشناسی در صورت داشتن فضای کاری بزرگ قابل تغییر و افزایش است. میزهای کارشناسی دارای چند ویژگی بسیار محرز می باشند؛

 

  • ارتفاع قابل تغییر: هرچند که میز کارشناسی دارای ارتفاع استاندارد ۱۲۰ الی ۱۶۰ سانتی متر می باشد؛ ولیکن این ارتفاع بسته به اصول آرگونومی بدن افراد و قد آنها قابل تغییر می باشد.
  • تعداد کشوها: در صورت نیاز کارشناسان به فضای بیشتر بایستی از میزها کشوها و یا فایل های جداگانه ای برای راحتی کارشناسان استفاده نمود.
  • بخش مخصوص کیبورد: تفاوت میز کارمندی با میز کارشناسی را، می توان در جایگاه قرار گیری کیبورد بیان کرد. در میزهای کارشناسی و در صورت لزوم به فضای بیشتر معمولاً بخش قرارگیری کیبورد کامپیوتر را به صورت ال متحرک مد نظر قرار می دهند.

این صورت کارشناس در صورت نیاز به فضای بیشتر جهت هرگونه طراحی و یا انجام امور روزمره قادر به تغییر محل قرار گرفتن کیبورد خواهد بود.

  • متریال ساخت میز: از جمله تفاوت میز کارمندی با میز کارشناسی در نوع متریال به کار رفته در تولید آنها می باشد. به هر میزانی که، این متریال اولیه از کیفیت بالایی برخوردار باشد طول عمر و دوام میز نیز بیشتر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: میز مدیریتی

کلام پایانی

در این مطلب به بیان مختصری از تفاوت میز کارمندی با میز کارشناسی پرداخته شد. به طور کلی تفاوت های این دو میز به دلیل تفاوت در عملکرد کارکنان و کارشناسان هر اداره می باشد. ولیکن، هر دو میز از لحاظ ویژگی هایی همچون رعایت اصول استاندارد و آرگونومیک دارای اشتراک هستند.

مجموعه دکو مهر از جمله مجموعه های بسیار ایده آل و منحصر به فرد در زمینه طراحی انواع مبلمان اداری مدرن، پارتیشن ها، میزهای کنفرانس و حتی طراحی اتاق کارهای مدرن فعالیت دارد. در صورت نیاز به طراحی فضای کاری و یا خرید انواع مبلمان اداری می توانید به این مجموعه و وب سایت آنها مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *