مقالات

راهنمای صحیح نشستن در محل کار

راهنمای صحیح نشستن در محل کار

پیشرفت تکنولوژی و فناوری بشر را به سمت و سوی زندگی ماشینی بیشتری روانه کرده است. به گونه ای که افراد برای انجام کارهای خود کمتر نیاز به تحرک پیدا می کنند. این امر به ویژه در مورد افراد شاغل بسیار صدق می کند. چرا که، این افراد روزانه حداقل ۸ الی ۱۰ ساعت را، بر روی صندلی به حالت نشسته می گذرانند.

داشتن تحرک کم عدم برخورداری از وقت کافی برای ورزش و انجام حرکات کششی باعث می شود، تا طرز نشستن بر روی صندلی از اهمیت فراوانی برخوردار باشد. در این مطلب در نظر داریم که، شما را با راهنمای صحیح نشستن در محل کار آشنا نماییم. همراه ما بمانید.

 

اهمیت نشستن صحیح بر روی صندلی های اداری

در ابتدای مبحث راهنمای صحیح نشستن در محل کار بهتر است که، مروری بر روی دلایل اهمیت صحیح نشستن بر روی صندلی مروری داشته باشیم. از جمله مهم ترین وسایل مبلمان اداری که در محیط های کاری و ادارات مورد استفاده زیادی قرار می گیرند می توان به صندلی ها اشاره کرد.

هر کارمند حداقل ۸ ساعت در روز را از صندلی های اداری استفاده می کند و جهت انجام کارهای روزمره اداری خود بر روی این صندلی می نشیند. این امر سلامت جسمی کارمندان را در نواحی ستون فقرات کمر زانو گردن شانه ها تحت تاثیر فراوانی قرار می دهد.

به همین دلیل در فضاهای اداری یکی از مهم ترین وسایلی که، بایستی حتماً بر اساس اصول آرگونومیک طراحی و تولید شود صندلی های کارمندان است. کیفیت بالا در انتخاب متریال اولیه جهت تولید این صندلی ها بایستی اصول استاندارد و آرگونومیک طراحی صندلی و میزهای اداری نیز رعایت شود.

پس از تهیه یک میز و صندلی اداری مناسب و دقیقاً مطابق با اصول آرگونومیک توسط مدیران، نحوه نشستن صحیح بر روی صندلی اهمیت پیدا می کند. در این هنگام اطلاع از یک راهنمای صحیح نشستن در محل کار به شما کمک می کند تا، سلامت جسمی خود را تامین نمایید.

اهمیت نشستن صحیح بر روی صندلی های اداری

نکات مهم جهت نشستن صحیح در فضاهای کاری

راهنمای صحیح نشستن در محل کار منحصر به میز و صندلی نبوده و شامل طیف وسیعی از نکات و موارد مهم است که، منجر به تامین سلامت جسمی کارمندان و افراد شاغل در طی ساعات کاری می شود. در ادامه به ذکر چند نکته در رابطه با نشستن صحیح و اصولی در محیط کاری اشاره می کنیم؛

  • صندلی مناسب: تهیه یک صندلی مناسب استاندارد، طبی و مطابق اصول آرگونومیک یکی از نکات مهم راهنمای صحیح نشستن در محل کار هر اداره و ارگانی می باشد. این صندلی ها به گونه ای طراحی شده اند که دارای نشیمنگاه پشتی گردن و تکیه گاه مناسب همراه با امکان تهویه است.

این امکان صندلی های اداری آرگونومیک از تعریق بیش از حد کمر جلوگیری کرده و به تمامی اعضای بدن کارمند کمک می کند تا، در بهترین حالت قرار بگیرد. داشتن قابلیت تنظیم ارتفاع این صندلی های اداری به کارمندان کمک می کند تا، متناسب با قد خود ارتفاع را تنظیم نمایند.

  • صاف نشستن: صاف نشستن و حفظ شکل طبیعی در ستون فقرات به افراد کارمند کمک می نماید که، به حفظ سلامت کمر خود کمک زیادی کنند. به هنگام صاف نشستن وزن فرد به طور کاملاً یکسان پخش شده ماهیچه های بدن موقعیت خود را، در حالت عادی نگه داشته و نیازی به کشیدگی زیاد نخواهند داشت.

در این حالت و با صاف نشستن ماهیچه ها در عادی ترین حالت خود قرار گرفته، وزن شما یکسان توزیع شده و فشار زیادی به کمر و دیسک شما ایجاد نخواهد شد. این امر منوط به استفاده از صندلی های اداری آرگونومیک است که، حتی افراد مبتلا به دیسک کمر نیز می توانند از این صندلی ها استفاده کنند.

  • موقعیت کف پا: یکی از نکات راهنمای صحیح نشستن در محل کار قرار دادن کف پاها بر روی سطح صاف زمین است. کف پا بایستی همواره مماس با سطح زمین قرار بگیرد. ارتفاع صندلی را به گونه ای باید تنظیم کنید که، ران پای شما با قسمت نشیمن گاه کاملاً موازی باشد.

در این حالت و هنگام نشستن صحیح بر روی صندلی اداری ساق پا و ران شما با یکدیگر در زاویه ۹۰ درجه قرار خواهند گرفت. این عمل به افزایش سرعت خونرسانی و گردش صحیح آن در تمامی بخش های پا کمک می کند. به این ترتیب از هرگونه ایجاد مشکل در زانو و سایر قسمت های پا پیشگیری به عمل می آید.

  • موقعیت لگن: در راهنمای صحیح نشستن در محل کار بر روی موقعیت قرارگیری صحیح لگن تاکید فراوانی شده است. هنگامی که، برای صندلی می نشینید باید لگن خود را، به حالتی قرار دهید که هیچگونه فشاری بر روی ستون فقرات و زانو وارد نشود.

برای این منظور اولاً باید از صندلی های اداری استاندارد با ارتفاع مناسب استفاده کنید و در قدم دوم همواره لگن خود را به سمت عقب بکشید تا، از ایجاد فشار بر روی ستون فقرات خود جلوگیری به عمل آورید.

  • محافظت از گردن: از جمله نکات بسیار حائز اهمیت در اصول و راهنمای صحیح نشستن در محل کار، محافظت از گردن است. همواره سعی کنید موقعیت صحیح گردن را، رعایت کنید. این موقعیت به این گونه است که، گردن همواره باید در راستای ستون فقرات قرار بگیرد.

به هیچ عنوان بر روی میز اداری و به سمت کامپیوتر خم نشوید. در صورتی که، صندلی اداری شما مطابق اصول آرگونومیک طراحی شده باشد؛ به هنگام خستگی پیشنهاد می شود که، سر خود را بر روی تکیه گاه ناحیه سر قرار داده و اندکی استراحت نمایید.

این امر به افزایش جریان گردش خون در ناحیه گردن و سر شما کمک می کند. علاوه بر این، به چشمان شما مدتی جهت استراحت می بخشد.

بیشتر بخوانید: میز مدیریتی

عوارض نشستن های طولانی مدت بر روی صندلی

در این بخش از مبحث راهنمای صحیح نشستن در محل کار به بررسی عوارض و مشکلات ایجاد شده توسط نشستن های ناصحیح بر روی صندلی اشاره می کنیم؛

 

  • خستگی مداوم
  • افزایش وزن
  • کمردرد
  • سفت شدن عضلات باسن و درد مداوم
  • اضطراب
  • درد در مفاصل به ویژه زانو

عوارض نشستن های طولانی مدت بر روی صندلی

 

کلام پایانی

راهنمای صحیح نشستن در محل کار به شما کمک می کند تا، نکات مهم حفظ سلامت جسمانی خود در محیط کاری را رعایت کنید. از نشستن های طولانی مدت بر روی صندلی بپرهیزید و سعی کنید حتماً از میز و صندلی های استاندارد و آرگونومیک استفاده کنید.

شرکت دکومهر از جمله شرکت های طراح و تولید کننده انواع مبلمان اداری آرگونومیک بوده که، تمامی محصولات خود را از متریال اولیه با کیفیت تولید می کند. تنوع بالا و بی نظیر در رنگ و طرح مبلمان این مجموعه به شما کمک می کند تا، هیچ محدودیتی در انتخاب خود نداشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *