مقالات

روانشناسی رنگ ها در محیط کار

روانشناسی رنگ ها در محیط کار

اکثر طراحان داخلی معتقدند روانشناسی رنگ ها در محیط کار، اهمیت ویژه ای دارند. در مورد انتخاب پالت رنگی در محل کار باید به اندازه ی استخدام کارمندان توجه از خود نشان دهید. ممکن است این موضوع کمی اغراق آمیز به نظر برسد، اما باید بدانید که رنگ ها تاثیر زیادی بر فضای بصری محیط کار دارند، به شکل ناخودآگاه بر روی افراد تاثیر زیادی می گذارند.

استفاده مناسب از روانشناسی رنگ ها موجب می شود، افراد در محیط کاری خود از بهره وری و خلاقیت زیادی برخوردار شوند. در ادامه قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم.

روانشناسی رنگ ها چیست؟

روانشناسی رنگ ها به عنوان مطالعه ی رنگ می باشد، کارشناسان این حیطه بررسی می کنند که هر رنگی می تواند چه تاثیری بر روی رفتارهای افراد بر جای بگذارند. یکی از مهمترین ویژگی های روانشناسی رنگ ها تاثیری است که معمولا رنگ ها در سطح ناخودآگاه انسان ها بر جای می گذارند.

بر همین اساس است که روانشناسی رنگ ها در محیط کار، باید به بهترین شکل ممکن انجام بگیرد تا بتواند یک فضای مطلوب برای انجام فعالیت ها ایجاد کند. به همین دلیل است که افراد باید در مورد انتخاب پالت رنگی برای محیط اداری از افرادی کمک بگیرند، که اطلاعات دقیقی در این زمینه داشته باشند.

روانشناسی رنگ ها چیست؟

تاثیر روانشناسی رنگ ها در محیط کار

روانشناسی رنگ ها در محیط کار از نظر طراحان و معماران دکوراسیون داخلی، به عنوان یک عنوان یک ابزار کاربردی و مناسب به شمار می رود. بر اساس علم روانشناسی رنگ ها در محل کار می توانید برای بهبود راندمان کاری، ارتقای حس همکاری و بهره وری بین کارکنان از رنگ های مناسبی استفاده کنید.

دقت داشته باشید انتخاب برخی از رنگ ها برای محل کار امکان دارد به عنوان یک مانع عمل کند. در ادامه قصد داریم به بعضی از رنگ های اصلی اشاره کنیم، که تاثیر زیادی در محیط کار دارند بپردازیم.

بیشتر بخوانید: ابعاد استاندارد پیشخوان بانک

·         استفاده از رنگ آبی

زمانی که بحث رنگ آبی در روانشناسی رنگ ها در محیط کار مطرح می شود، بیشتر کارشناسان این رنگ را به عنوان یک گزینه مناسب معرفی می کنند. انتخاب رنگ آبی برای محل کار دلایل مختلفی دارد. مهمترین دلیل انتخاب این رنگ تقویت حس اطمینان و بهبود فعالیت های ذهنی می باشد.

افرادی که تمایل دارند یک محیط کاری آرام و باثبات داشته باشند می توانند از تناژهای مختلف رنگ آبی کمک بگیرند. استفاده از این رنگ در فضای اداری موجب می شود کارمندان بتوانند تمرکز بهتری داشته باشند. رنگ آبی معمولا برای سالن های کنفرانس و قسمت اداری پیشنهاد می شود.

·         رنگ سفید

استفاده از رنگ سفید در روانشناسی رنگ ها در محیط کار جایگاه ویژه ای دارد. انتخاب رنگ سفید برای یک محیط کاری باعث می شود حس تازگی، مدرنیته بودن، پاکیزگی در فضا القا کنید. معمولا کارشناسان طراحی داخلی برای محیط های کوچک اداری این رنگ را پیشنهاد می کنند. به این دلیل که رنگ سفید قابلیت گسترده نشان دادن فضا را دارد.

می توانید با انتخاب رنگ سفید یک فضای کاری دلباز و دلنشین ایجاد کنید. رنگ سفید از قابلیت متعادل کنندگی برخوردار است و معمولا با رنگ های دیگر ادغام می شود. بر اساس روانشناسی رنگ ها در محیط های اداری می توانید از این رنگ برای لابی، اتاق جلسات، فضاهای کاری مشترک استفاده نمایید.

رنگ سفید

·         انتخاب رنگ قرمز

بر اساس روانشناسی رنگ ها در محیط کار استفاده از رنگ قرمز به نوعی جسارت شما را به نمای می گذارد. افرادی که در طراحی دکوراسیون اداری از رنگ قرمز استفاده می کنند، از اعتماد به نفس بالایی برخوردار هستند. استفاده از رنگ قرمز در فضای کاری موجب بالارفتن هیجانات می شود. افرادی که در این محیط فعالیت می کنند اشتهای بالایی دارند، ضربان قلب و جریان خون آن ها افزایش پیدا می کند. یکی از مهمترین نتایج استفاده از رنگ قرمز در محیط اداری باعث ایجاد انرژی می شود.

دقت داشته باشید استفاده از رنگ قرمز در فضای اداری می تواند نتیجه عکس داشته باشد، موجب عصبانیت، سردرد و پرخاشگری گردد. معمولا این رنگ را در رده های پایین تر قرار می دهند.

·         رنگ سبز

استفاده از رنگ سبز در روانشناسی رنگ ها در محیط کاری باعث ایجاد تعادل و حس آرامش می شود. رنگ سبز به دلیل ویژگی هایی که دارد حس خلاقیت و بهره وری را به میزان زیادی افزایش می دهد. تناژ های مختلف این رنگ به عنوان گزینه مناسبی برای طراحی دکوراسیون اداری می باشد. می توانید رنگ سبز را برای مبلمان اداری استفاده کنید، یا با استفاده از گیاهان سبز فضای اداری خود را دلنشین کنید.

·         رنگ زرد

رنگ زرد به دلیل القای حس خوشبینی، شادی، مثبت اندیشی یک گزینه مناسب برای محیط های کاری است. معمولا این رنگ را برای محیط های کاری استفاده می کنند، که نیازمند خلاقیت بالا، تشویق افراد به فعالیت زیاد می باشد. دقت داشته باشید استفاده ی بیش از حد از رنگ زرد در فضاهای اداری باعث بی انگیزگی و خستگی چشم ها می گردد. بنابراین لازم است در مصرف آن تعادل حفظ شود.

رنگ زرد

·         بنفش

اگر به دنبال ایجاد حس آرامش به همراه تجمل هستید روانشناسی رنگ ها در محیط کار، به شما پیشنهاد می کند، از رنگ بنفش استفاده کنید. برای ایجاد یک فضای آرام و ایده آل پیشنهاد می شود رنگ بنفش را با دیگر رنگ ها ترکیب نمایید.

سخن پایانی

روانشناسی رنگ ها در محیط کار یک امر بسیار مهم و تاثیرگذار می باشد. می توانید این رنگ ها را بر اساس نوع کار، برند و رنگ سازمانی خود انتخاب کنید. افرادی که قصد دارند محیط کاری خود را طراحی کنند می توانند برای انتخاب بهترین رنگ مبلمان اداری بر اساس فضای کاری به دکو مهر مراجعه کنند.

دقت داشته باشید انتخاب رنگ مناسب برای دکوراسیون های اداری موجب می شود، که بهترین عملکرد را داشته باشید. بهتراست پیش برای انتخاب بهترین رنگ محیط اداری با افرادی مشورت کنید، که در این زمینه از تجربه و تخصص بالایی برخوردار هستند. یک دکوراسیون اداری با رنگ مناسب نه تنها بر روی عملکرد کارکنان شما تاثیر دارد، بلکه تاثیر زیادی بر روی روابط عمومی شما و مخاطبان تان خواهد گذاشت. بنابراین نهایت دقت را داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *