مقالات

روش های کنترل صدا در محیط کار با هدف افزایش تمرکز

روش های کنترل صدا در محیط کار با هدف افزایش تمرکز

امروزه یکی از مقوله‌ های بسیار مهم در شرکت‌ های بزرگ و کوچک افزایش تمرکز کارمندان و همچنین ، کنترل صوت‌ های ناهنجار است . در محیط‌ های اداری معمولاً وجود صداهای متنوع و بالا باعث برهم زدن تمرکز و همچنین ، آرامش کارمندان می‌ شود . به همین دلیل ، اکثر مدیران به دنبال راه حل‌ جهت کنترل این مشکل هستند . یکی از روش های کنترل صدا در محیط کار با هدف افزایش تمرکز استفاده از تجهیزات و درب های آکوستیک است . در نظر داریم تا ، در این مطلب به بررسی این نوع راه کارها بپردازیم . تا ، انتهای این مطلب همراه ما بمانید .

بیشتر بخوانید: دکوراسیون اداری مدرن

میزان اهمیت کنترل صدا در فضای اداری

 

این امر بسیار حائز اهمیت است که ، مدیران هر اداره و شرکت بتوانند فضا و محیطی آرام و به دور از سر و صدا برای کارمندان فراهم نمایند . از این طریق نه تنها باعث افزایش راندمان کاری کارمندان می‌شوند ، بلکه باعث افزایش تمرکز و بهینه سازی فضای اداری نیز می گردند .

این امر از طریق رعایت روش های کنترل صدا در محیط کار با هدف افزایش تمرکز کارمندان امکان پذیر است . کارمندان روزانه با اصوات مختلفی در محیط کاری مواجه هستند . این اصوات گاهی اوقات در فرکانس‌ های بسیار بالا و حتی فرکانس‌ های پایین باعث عدم تمرکز و از دست دادن حافظه کوتاه مدت کارمندان می‌ شوند .

صدای صحبت همکاران ، صدای تلفن ، صدای وسایل الکترونیکی ، همهمه موجود در سالن ، صدای کیبورد و حتی صحبت ارباب رجوع همگی جزو این نوع صداها هستند . به وسیله رعایت برخی از راهکارهای ویژه می‌ توان اکثر این اصوات را ، تا حد زیادی کاهش داد .

اطلاع و به کار گیری ترفند های کاهش صدا در محیط اداری کارمندان را ، می‌ توان از وظایف اصلی مدیران هر شرکت و اداره بر شمرد . با رعایت تمامی این تکنیک‌ ها و ایجاد محیطی آرام و به دور از هیاهو برای کارمندان ، می‌ توان هم تمرکز آنان را ، افزایش داد و هم باعث افزایش راندمان کاری آنان گردید .

 

تاثیرات منفی آلودگی صوتی بر روی کارمندان

 

در ادامه مبحث روش های کنترل صدا در محیط کار با هدف افزایش تمرکز ، به بررسی معایب آلودگی صوتی و تاثیرات منفی آن بر روی کارکنان و کارمندان می پردازیم . مسئله آلودگی صوتی یکی از مشکلات جدی و غیر قابل تحمل است که ، اکثر افراد به طور روزمره با آن روبرو می‌ شوند .

طبق تحقیقات به عمل آمده افرادی که ، روزانه با هیاهو و آلودگی صوتی فراوانی روبرو هستند ، به ترتیب به مشکلاتی بسیار جدی و حتی خطرناک دچار خواهند شد . یکی از جدی ترین و خطرناک ترین مشکلات این گونه افراد ، وارد شدن آسیب به سیستم شنوایی آنان می باشد .

از دیگر تاثیرات منفی آلودگی صوتی بر روی کارکنان می‌ توان به کاهش راندمان و بهره وری کاری آنان اشاره کرد . آلودگی صوتی باعث کاهش تمرکز و خستگی کارکنان می شود . در ادامه این مبحث به بیان برخی از راه کارهای کنترل این مشکل خواهیم پرداخت .

تاثیرات منفی آلودگی صوتی بر روی کارمندان

 

راه کارهای کنترل و کاهش صدا در فضاهای کاری

 

روش های کنترل صدا در محیط کار با هدف افزایش تمرکز کارکنان به چندین مورد متفاوت طبقه بندی می گردند . با به کارگیری برخی از این روش‌ ها و راهکارهای کنترل صدا ، می‌ توان محیطی نسبتا آرام را ، برای کارکنان خود مهیا نمود . در ادامه با برخی از این راهکارها آشنا خواهیم شد ؛

بیشتر بخوانید: صندلی انتظار سما

  1. به کار گیری سایلنت روم ها

 

اولین مورد از روش های کنترل صدا در محیط کار با هدف افزایش تمرکز استفاده از اتاق‌ های سایلنت روم می‌ باشد . نام دیگر این اتاق ها اتاق بی صدا است . این گونه اتاق‌ ها به وسیله پنل‌های آکوستیک کاملاً ضد صدا شده‌ اند . به این ترتیب ، اصوات قادر به خروج از این اتاق ها نخواهند بود .

کارمندان به هنگام استراحت و یا نیاز به هم صحبتی با سایر همکاران می‌ توانند به این گونه اتاق‌ ها مراجعه کنند و از ایجاد صداهای ناهنجار برای سایر همکاران مشغول به کار خودداری نمایند . اتاق‌ های سایلنت روم در فضاهای اداره مدرن کاربردهای زیادی دارند .

 

  1. بکار گیری تجهیزات آکوستیک

 

یکی دیگر از روش‌ هایی که ، می‌ توان به وسیله آن اصوات گوناگون را ، در محیط کاری کنترل نمود ، به کارگیری تجهیزات آکوستیک است . این گونه تجهیزات معمولاً در شکل‌ ها ، طرح‌ ها و رنگ‌ های متنوع و فراوانی در بازار موجود هستند .

از این تجهیزات در دیوارها ، کف و سقف ادارات استفاده می‌ شود و می‌توان آن ها را ، با دکوراسیون فضای داخلی نیز هماهنگ نمود . هدفون‌ ها و گلدان‌ های گل و گیاه از سایر محصولات آکوستیک به شمار می‌ روند و قادر به کاهش آلودگی صوتی در محیط‌ های اداری تا حد فراوانی هستند .

 

  1. استفاده از پارتیشن بندی

 

سومین متد از روش های کنترل صدا در محیط کار با هدف افزایش تمرکز کارکنان و کارمندان ، استفاده از پارتیشن بندی های مختلف است . پارتیشن بندی در انواع مختلف چوبی ، شیشه ای و ام دی اف در بازار یافت می شوند و وظیفه کنترل عبور و مرور صدا را ، دارند .

پارتیشن ها در محیط های اداری کوچک و بزرگ ، به منظور کنترل صدا کاربرد دارند . امروزه از پارتیشن های آکوستیک دار برای پارتیشن بندی ادارات مدرن استفاده می نمایند . برخی از پارتیشن های شیشه ای ضد صوت قادر به کنترل اصوات هستند .

در ساخت پارتیشن‌ های شیشه‌ ای از برخی شیشه‌ ها مانند مات ، شفاف و سوپر کلیر و غیره استفاده شده است . همچنین ، پارتیشن‌ های شیشه‌ ای در انواع متفاوت قدی و کوتاه وجود دارند . از بهترین ترفند های کاهش صدا در محیط اداری استفاده از پارتیشن آکوستیک دوجداره است .

 

  1. استفاده از درب های آکوستیک

 

و اما آخرین راه کار از ترفند های کاهش صدا در محیط کار کارمندان و کارکنان ، به کار گیری درب های آکوستیک است . این گونه درب های از پانل آکوستیک ساخته شده اند . ویژگی بارز درب های آکوستیک ، پیشگیری از عبور صدا و ایجاد آلودگی صوتی می باشد .

راه کارهای کنترل و کاهش صدا در فضاهای کاری

 

کلام پایانی

 

با کمک گرفتن از برخی روش های کنترل صدا در محیط کار با هدف افزایش تمرکز کارمندان و کارکنان یک شرکت ، می توان تا ، حد زیادی از ایجاد آلودگی صوتی در محیط جلوگیری نمود . به این ترتیب ، می توان محیط آرام و کم صدایی را ، برای کارمندان خود مهیا نمود .

مجموعه دکومهر از سری برند های بسیار معتبر در پایتخت است . این مجموعه تمامی تجهیزات و محصولات آکوستیک ادارات را ، دقیقا مطابق با اصول آرگونومیک طراحی و تولید می نماید . جهت مشاهده کاتالوگ محصولات و کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با محصولات و تجهیزات آکوستیک به وبسایت این مجموعه مراجعه نمایید .

بیشتر بخوانید: قیمت میز کار گروهی پایه فلزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *