مقالات

ضوابط و استاندارد های فضای اداری

ضوابط و استاندارد های فضای اداری

ضوابط و استاندارد های فضای اداری سبب شده ، تا محیط های کاری در یک چارچوب خاص قرار بگیرند و نظم و هماهنگی در چنین محیطی به خوبی رعایت می گردد . شاید این گونه فکر کنید ، که ضوابط و استاندارد ها سبب شده تا محیط کاری جوی سنگین داشته باشد ، اما چنین نیست .

بلکه این قوانین فضای اداری را سازمان دهی می کند و از بروز هرج و مرج جلوگیری می نماید . در ادامه این مقاله بیشتر چنین قوانینی را بررسی خواهیم کرد .

بیشتر بخوانید: صندلی اداری هدرست دار راه حل کاهش گردن درد

چند نمونه از ضوابط و استاندارد های فضای اداری

ضوابط و استاندارد های فضای اداری به مجموعه ای از شرایط و تجهیزات اشاره می کند ، که یک محیط کاری و اداری را ایده آل می کند و باعث شده تا فعالیت در چنین فضایی با بهره وری و افزایش رادنمان همراه باشد و فعالیت کاری بدون اخلال و توقفی ادامه یابد ، در ادامه به چند نمونه از این ضابطه ها اشاره می نماییم ؛

  1. استفاده از هوای مطلوب : فضای اداری باید دارای سیستم تهویه هوا مناسب باشد ، تا کیفیت هوا در داخل آن حفظ شود و عوامل آلرژی زا ، ذرات معلق و آلودگی های دیگر کاهش یابند .
  2. نورپردازی مناسب : این فضا باید دارای نورپردازی صحیح باشد و الزامات نورشناسی در آن رعایت گردد ، تا نور مناسب در سطح کافی پخش گردد و خستگی چشمی را کاهش دهد .
  3. استفاده از مواد با کیفیت : موادی که در ساخت فضای اداری استفاده می شوند ، باید مطابق با استانداردها و مقررات ساختمانی باشند و با بهره مندی از متریال و مواد اولیه با کیفیت و مقاوم تهیه گردند .
  4. قوانین بهداشت و ایمنی : از جمله ضوابط و استاندارد های فضای اداری پایبندی به نکات و شرایط ایمنی می باشد ، که شامل قوانین حفاظت در مقابل حریق ، آتش نشانی ، استفاده از محصولات شیمیایی و ضوابط ایمنی برق است .
  5. دسترسی به تجهیزات و تاسیسات : فضای کاری بایستی دسترسی آسان به تجهیزات و تاسیساتی مانند سرویس بهداشتی ، توالت ها ، آشپزخانه و محل استراحت را برای کارمندان فراهم کند .
  6. ارگونومی : یکی دیگر از ضوابط و استاندارد های فضای اداری ، طراحی ارگونومیک است . در این طراحی باید به شرایط ایده آل ، آسایش فیزیکی و راحتی افراد توجه کرده و فضاهای مناسب برای کارمندان ایجاد نموده است .
  7. قوانین پیرو افراد معلول : در یک محیط کاری استاندارد و مطابق با ضابطه ها ، شاهد آیتم های خاصی هستیم ، که برای افراد دارای معلولیت طراحی شده اند و شرایط نا مطلوبی پیش روی آن ها وجود نخواهد داشت .
  8. صدا و نویز : این محیط لازم بوده ، تا از سیستم جلوگیری و کنترل صدا و نویز استفاده کند ، تا شرایط مناسب و فاقد مزاحمت از نظر روانی و فیزیکی را برای کارمندان فراهم نماید ، بدین ترتیب آرامش و تمرکز محیط تا حد زیادی ارتقا می یاید .
  9. قوانین استفاده از فضای مشترک : یکی دیگر از ضوابط و استاندارد های فضای اداری ، رعایت قوانین و مقررات مربوط به استفاده از فضای مشترک بوده که شامل نحوه استفاده از آسانسورها ، پارکینگ ، سفره خانه و محیط های عمومی را رعایت می شود .

چرا یک محیط اداری به ضابطه و استاندارد نیاز دارد ؟

موارد زیر بیان کننده مزایای حضور ضوابط و استاندارد های فضای اداری می باشند ؛

  1. بهبود رادنمان : این ضوابط کمک می کنند تا بهره وری کارکنان افزایش یابد . با داشتن یک محیط منظم و سازمان یافته ، کارمندان می توانند بهتر و سریعتر به وظایف خود بپردازند .
  2. بهبود ارتباطات : به داشتن یک فضای اداری مطابق با ضوابط و استانداردها ، ارتباطات بین کارکنان افزایش می یابد . فضای مناسب و ارگونومیک می تواند از تعاملات و همکاری های موثر بین اعضای تیم حمایت کند .
  3. بهبود سلامت و رفاه : رعایت ضوابط بهداشت و ایمنی در محیط اداری ، سلامت و رفاه کارکنان را بهبود می بخشد . چرا که بهینه سازی نورپردازی ، کنترل نویز و جلوگیری از آلودگی هوا ، عملکرد و سلامت فردی کارمندان تحت تأثیر قرار می گیرد .
  4. مواجهه با قوانین و مقررات : رعایت ضوابط و استاندارد های فضای اداری ، کمک به رفع هرگونه تضاد با قوانین و مقررات مربوطه می کند ، که در نهایت به راحتی هر چه بیشتر کارمندان کمک می نماید .
  5. ایجاد حس اعتماد و حرفه ای بودن : داشتن یک محیط اداری متناسب با ضوابط و استانداردها ، حس اعتماد و حرفه ای بودن را در کارکنان تقویت می کند . کارکنان احساس اطمینان بیشتری نسبت به محیط کار خود خواهند داشت .

چرا یک محیط اداری به ضابطه و استاندارد نیاز دارد ؟

تجهیزات کاربردی جهت برقراری استاندارد ها در محیط کاری و اداری

برای برقراری ضوابط و استاندارد های فضای اداری نیازمند تجهیزات و وسایل خاصی هستیم ، که به شرح زیر هستند ؛

  1. صندلی اداری : صندلی اداری با ارگونومیک مناسب و دارای قابلیت تنظیم ارتفاع صندلی ، حفظ حالت استاندارد ستون فقرات و… یکی از تجهیزاتی بوده ، که ضوابط محیط کار به آن توجه می نمایند .
  2. میز اداری : حضور میز اداری در یک محیط کاری اهمیت بسیار زیادی دارد ، این میزها دارای آیتم های مختلفی هستند و اجازه می دهند تا کارمندان در یک فضای راحت و بدون محدودیت به فعالیت های حرفه ای خود بپردازند .
  3. مبلمان اداری : از دیگر تجهیزاتی که به واسطه آن ضوابط و استاندارد های فضای اداری برقرار می شود ، مبلمان اداری است که نشیمنگاه خوبی برای مراجعه کنندگان و کارمندان بوده و به ایجاد حس مثبت در محیط کاری کمک زیادی می کنند .
  4. نورپردازی : استفاده از نورپردازی مناسب باعث شده تا فضای کاری همیشه پر از شور و هیجان باشد و احساس کسالت و خستگی از فضای کاری کارمندان دور گردد .
  5. تهویه مطبوع : تجهیزاتی که در گروه سیستم تهویه قرار می گیرند همچون ؛سیستم سرمایش گرمایش تصفیه و پاک کننده هوا و غیره حضورشان در محیط کار الزامی بوده و کمک می کنند تا محیط و فضای اداری به آل ها نزدیک تر شود و ضوابط و استاندارد های فضای اداری به خوبی اجرا گردد .
  6. محافظ صوتی : عایق های ضد صوت و پنجره های دوجداره که از نفوذ صدای محیط بیرون جلوگیری می نماید ، یکی دیگر از الزامات محیط کار هستند .

موارد بالا همگی تجهیزاتی هستند که در رابطه با برقراری و اجرای ضوابط و استاندارد های فضای اداری به آن ها نیازمندیم .

کلام آخر

ضوابط و استاندارد های فضای اداری به تجهیزات و شرایط اشاره می کند ، که یک محیط کاری را تحت تاثیر قرار خواهد داد و کارمندان مراجعه کنندگان از این شرایط تاثیر مستقیم خواهند گرفت . شما می‌توانید با استفاده از تجهیزات و وسایل مرغوب و استاندارد یک فضای کاری منحصر به فرد و ویژه را طراحی نمایید .

از جمله تجهیزات مورد نیاز برای این امر مبلمان میز و صندلی اداری بوده توسط فروشگاه بزرگ دکومهر در اختیارتان قرار خواهد گرفت و می‌توانید این محصولات را در ابعاد مدل و رنگ‌های مورد نظر سفارش دهید .

بیشتر بخوانید: ویژگی بهترین مدل های صندلی مدیریتی طبی در ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *