مقالات

طراحی داخلی بیوفیلیک اداری

طراحی داخلی بیوفیلیک اداری

طراحی داخلی بیوفیلیک اداری چیست؟ در واقع بیوفیلیک به نوع از طراحی داخلی اطلاق می شود، که از شیوه و سبک مدرن پیروی می کند. طراحی داخلی بیوفیلیک برای زیبایی معماری داخلی تمرکز خود را بر روی ارتباط انسان و طبیعت قرار داده است. مهمترین ویژگی این روش از طراحی داخلی، بر مبنای ارتباط عمیقی است که بین انسان ها و اجزای طبیعت وجود دارد.

اگر چوب، سنگ، انواع گیاهان زنده، مناظر طبیعی و نور درخشان خورشید را با همدیگر ادغام نمایید، با کلکسیونی از طبیعت و محیط زیست مواجه خواهیم شد، که طراحی بیوفیلیک توجه ویژه ای به آن دارد.

آشنایی با اصول طراحی داخلی بیوفیلیک اداری

طراحی داخلی بیوفیلیک اداری با عنوان زیست گرا نیز شناخته می شود. دلیل استفاده از این مدل طراحی کاهش استرس و اضطراب در محیط اداری است. یکی از مهمترین ویژگی هایی این سبک طراحی داخلی اداری صرفه جویی در مصرف انرژی و منابع می باشد.

آشنایی با اصول طراحی داخلی بیوفیلیک اداری

·         ارتباط با طبیعت

این موضوع بر اصول خاصی تاکید می کند، که باید در طراحی داخلی از نور طبیعی، انواع سنگ های تزیینی، گیاهان مختلف، چوب، آب و …. استفاده گردد. به این شکل ارتباط میان انسان و طبیعت حفظ خواهد شد. بر همین مبنا در این نوع طراحی از میزهای اداری، پارتیشن ها، مبلمانی استفاده می کنند، که از فرآورده های چوبی ساخته باشند. این گزینه ها در سبک بیوفیلیک بیشتر از وسایل آلومینیومی، شیشه ای طرفدار دارد.

·         مناظر طبیعی

یک آیتم بسیار اساسی دیگر در طراحی داخلی بیوفیلیک اداری به کارگیری منظره های طبیعی مانند کوهستان، دریاچه ها ، جنگل ها و … می باشد. استفاده از این موارد باعث تزریق حس آرامش به محیط می شود، باعث نزدیکی و هم زیستی کارکنان با طبیعت خواهد شد.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید میز مدرن اداری ۱۴۰۲

·         گیاهان

گیاهان در طراحی سبک بیوفیلیک اداری جایگاه ویژه ای دارند. می توانید با استفاده از گیاهان در فضای داخلی ادارات حس طراوت و تازگی را در فضا ایجاد کنید. معمولا در طراحی داخلی بیوفیلیک اداری از گیاهان به صورت گلدان های طبیعی درختچه ها، ایجاد دیوارها و پارتیشن های سبز استفاده می کنند. علاوه بر زیبایی فضای داخلی موجب بهبود گردش هوای فضا خواهند شد.

·         استفاده از نور طبیعی

برخورداری از نور طبیعی و دید داشتن به مناظر بیرونی و به وجود آوردن ارتباط با محیط طبیعی موجب می شود که در فضا حس روشنایی طبیعی را القا کند. یکی از مهمترین مزیت های استفاده از نور طبیعی در طراحی داخلی بیوفیلیک اداری بهبود راندمان کاری و صرفه جویی در مصرف انرژی می باشد. این امر باعث شده به میزان زیادی در مصرف انرژی صرفه جویی شده و منجر به کاهش هزینه ها گردد.

·         به کار گیری آب در طراحی زیست گرا

می توانید برای ایجاد حس آرامش در فضای اداری از آب نما، استخر و آبشار نهایت استفاده را ببرید. آب یکی از عناصر طبیعی است که انرژی فوق العاده ای دارد فضای اطراف خود را تحت الشعاع قرار می دهد.

  به کار گیری آب در طراحی زیست گرا

·         متریال طبیعی

در طراحی داخلی بیوفیلیک اداری معمولا از موادی مانند شیشه و فلزات که با استفاده از انسان ها ساخته شده اند کمتر بهره گرفته می شود. در مقابل این نوع طراحی از متریال های کاملا طبیعی مانند چوب، پوست جانوران، انواع سنگ ها کمک می گیرد تا فضای صمیمی و گرمی را برای افراد ایجاد کند.

·         تنوع و تغییر

بر اساس اصول طراحی داخلی زیست گرا یا بیوفیلیک طراحان باید بر اصولی مانند تغییر و تحول تکیه داشته باشند، عناصر موجود در طراحی داخلی را نیز بر همین مبنا طراحی کنند. این امر باعث می شود افرادی که در این فضا قرار می گیرند حس سرزندگی، تجدید حیات و طراوت را در محیط کاری خود تجربه کنند.

·         ارتباط اجتماعی

یکی از مهمترین فاکتورها در طراحی داخلی بیوفیلیک اداری تقویت تعامل بین کارکنان و بهبود روابط اجتماعی با تکیه بر طبیعت می باشد. بنابراین برای ارتقاء این احساس فضاهایی را در محیط اداری ایجاد می کنند، که جنبه تفریحی و استراحتی داشته باشد. طراحی داخلی بیوفیلیک همواره به وجود آوردن یک محیط سالم و آرامش بخش و دارای تعادل را برای کارکنان در صدر اولویت های خود قرار داده است.

بیشتر بخوانید: پارتیشن اداری مدولار

مزایایی طراحی داخلی بیوفیلیک اداری

این طراحی فوق العاده دارای مزایای زیادی است؛

·         بهبود سلامت و رفاه

استفاده از متریال های طبیعی نظیر گیاهان، نور طبیعی، آب در محیط اداری تاثیر زیادی بر حفظ سلامت و رفاه افراد دارد. تجربه ثابت کرده است، که استفاده از عناصر طبیعی در طراحی داخلی موجب کاهش استرس و اضطراب در افراد شده است. این ویژگی باعث می شود میزان انرژی و حالت روحی مثبت کارمندان افزایش یافته و منجر به بروز خلاقیت و بالا رفتن راندمان کاری گردد.

·         افزایش تمرکز و عملکرد

به کارگیری عناصر طبیعی در طراحی داخلی بیوفیلیک اداری عملکرد و تمرکز کارکنان اداری را به مقدار زیادی افزایش می دهد. فضاهایی که با استفاده از انرژی و نور طبیعی به همراه گیاهان طراحی شده اند، می توانند انرژی مثبت زیادی را به فضا تزریق کنند. نتیجه ی این امر بهبود توجه و تمرکز افراد به وظایف کاری است. افراد در این مکان ها از مسئولیت پذیری بیشتری برخوردار می باشند.

 

    افزایش تمرکز و عملکرد

·         افزایش خلاقیت

تجربه ثابت کرده است برای تحریک خلاقیت و تفکر خلاقانه  افراد در محیط کاری می توانید از عناصر طبیعی کمک بگیرید. وجود عناصر طبیعی در طراحی داخلی بیوفیلیک اداری برای کارمندان به عنوان یک منبع الهام بخش به شمار می روند. افراد با هم زیستی در کنار عناصر طبیعی می توانند ایده های نوآورانه، فرصت های جدید را در ذهن خود پرورش داده سپس به مرحله ی اجرا در آورند.

·         بهبود کیفیت هوا در فضای داخلی

امروزه یکی از بزرگترین مشکلات زیست محیطی عدم کیفیت هوا می باشد. برای جلوگیری از ورود آلاینده ها در فضا و ارتقاء کیفیت هوای محیط اداری می توانید در این سبک از طراحی اداری از گیاهان استفاده کنید. گیاهان قابلیت تولید اکسیژن را دارند و باعث می شوند جریان هوا در فضای داخلی به میزان زیادی بهبود پیدا کند.

سخن پایانی

حال که با طراحی داخلی بیوفیلیک اداری و تاثیر آن بر محیط اداری آشنا شدید، باید به این نکته توجه داشته باشید ایجاد یک فضای اداری بر پایه طراحی زیست گرا بایست توسط افراد متخصص و با تجربه انجام بگیرد تا تعادل فضا بر هم نخورد. گروه دکو مهر به عنوان یک متخصص در زمینه طراحی داخلی اداری می تواند مشاوره های لازم در ارتباط با میلمان اداری را در اختیار شما قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *