مقالات

فضای کاری پلان باز و پلان بسته چه فرقی می کند؟

فضای کاری پلان باز و پلان بسته

در مقوله طراحی دکوراسیون داخلی اداری، فضاهای کاری به دو محیط باز و محیط بسته تقسیم می شوند. فضای کاری پلان باز و پلان بسته دو نمونه از طراحی های متفاوت برای محیط های اداری به شمار می روند. امروزه کارشناسان طراحی و دکوراسیون داخلی از این دو متد در طراحی های خود بهره می گیرند.

این دو پلان در طراحی های داخلی ساختمان ها، دارای تفاوت ها و شباهت های هستند. در این مبحث قصد داریم تا، به بررسی تفاوت هر دو پلان با یکدیگر بپردازیم. در صورتی که، نیازمند کسب اطلاعات بیشتری در این زمینه هستید، ما را، همراهی نمایید.

فضای کاری پلان باز چیست؟

محیط کاری پلان باز نوعی فضای اداری است که، به فضاهای کوچک تر تقسیم نشده باشد. همچنین، میزهای کار کارمندان در یک مساحت بزرگ و وسیع دور یکدیگر چیده شده باشند. برخی مواقع از پارتیشن های مختلف به منظور جداسازی فضا در پلان باز استفاده می شود.

محیط کاری پلان باز و پلان بسته در فضای تقسیم شده با یکدیگر متفاوت می باشند. در طراحی سالن های اداری با پلان باز، فضاهایی برای سالن غذاخوری و حتی سالن اجتماعات و محلی برای تفریح کارمندان نیز، در نظر گرفته می شود. این نوع طراحی و دکوراسیون بیشتر برای شرکت های مدرن و استارتاپی پسندیده می شود.

فضای کاری پلان باز چیست؟

بیشتر بخوانید: قیمت میز کارشناسی

فضای کاری پلان بسته چیست؟

فضای کاری پلان باز و پلان بسته در وسعت فضا با هم دیگر تفاوت دارند. محیط کاری با پلان بسته معمولاً به شکل سنتی در نظر گرفته می شود. در این فضا شاهد وجود اتاقک‌ هایی هستیم که، از همدیگر جدا می باشند. ویژگی بارز این نوع طراحی، حریم خصوصی مشخص برای تمامی کارکنان است.

هرچند محیط کاری با پلان بسته دارای معایب خود می‌ باشد ولیکن، برای برخی از مدیران مناسب است. مدیرانی که، در نظر دارند برای هر کارمند خود یک محیط کاری مشخص تعیین کنند و همچنین، برخی از قسمت‌ های اداره را، از سایر بخش‌ ها جدا کنند، می‌ توانند از این طراحی استفاده کنند.

مزایای فضای کاری با پلان بسته چیست؟

هرچند امروزه از فضای کاری با پلان باز بیشتر استقبال می شود ولیکن، محیط کاری پلان باز و پلان بسته مزایای مختص به خود را، دارند. قبلاً نیز اشاره گردید که، محیط کاری دارای پلان بسته برای حفظ حریم خصوصی کارمندان بسیار مناسب است. برخی از مزایای این نوع پلان کاری به شرح زیر می باشند؛

  • افزایش دقت، تمرکز و راندمان کاری
  • حفظ حریم شخصی کارمندان
  • کاهش آلودگی صوتی
  • نظم و ترتیب بیشتر
  • جدایی هر بخش از سایر بخش ها
  • نظارت راحت تر

مزایای فضای کاری با پلان بسته چیست؟

فضای کاری با پلان بسته چه معایبی دارد؟

قبلاً اشاره نمودیم که، فضای کاری پلان باز و پلان بسته هر کدام دارای معایبی نیز هستند. عمده‌ ترین ایراد از سری معایب محیط کاری با پلان بسته مربوط به تامین هزینه هر اتاق از محیط کاری است. با جداسازی اتاق‌های یک اداره هزینه‌های تامین میز وسایل الکترونیکی برق و تهویه هر اتاق نیز بیشتر خواهد شد.

به منظور بیان یک ایراد دیگر برای این نوع محیط کاری بسته، بایستی به تامین فضا اشاره نمود. تامین محیط و فضای کافی برای طراحی راهروها و کلیه بخش های مورد نیاز امری سخت و پیچیده به شمار می رود. این خود یک مشکل پیچیده می باشد.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید میز کارشناسی مدرن

مزایای فضای کاری با پلان باز چیست؟

فضای کاری پلان باز و پلان بسته در ویژگی ها و مزایا نیز با یکدیگر متفاوت می باشند. از لحاظ داشتن مزایا و رواج داشتن، محیط کاری با پلان باز از استقبال بیشتری برخوردار شده است. مزایای مدرن و به روز این نوع محیط کاری، باعث شده است تا، افراد بیشتری به پیاده سازی آن روی بیاورند؛

  • برقراری راحت ارتباط با سایر کارمندان
  • صرفه جویی در هزینه های ساخت و ساز و طراحی
  • استفاده بهینه از کلیه فضا
  • توانایی بهره گیری از نور طبیعی در طراحی فضا
  • کاهش در هزینه انرژی
  • کاهش در هزینه تامین وسایل اداری
  • نظارت بهتر و هم زمان بر روی کلیه کارمندان

انواع مبلمان اداری با قیمت مناسب

 

فضای کاری با پلان باز دارای چه معایبی می باشد؟

فضای کاری پلان باز و پلان بسته از معایب یکسانی برخوردار نمی باشند. اصلی ترین ایراد استفاده از محیط کاری با پلان باز مربوط به فضا است. در این فضای باز کارمندان ممکن است دچار عدم توجه، عدم دقت و پایین آمدن راندمان کاری نیز بشوند.

عدم رعایت حریم خصوصی از دیگر معایب این نوع پلان کاری می‌ باشد. در این نوع فضا با پلان کاری باز، معمولاً کارمندان درون یک فضای وسیع مستقر می‌ شوند و نهایتاً به وسیله پارتیشن‌های شیشه ای، ام دی اف و یا اسلایدی از همدیگر جدا می‌ گردند.

تفاوت های فضای کاری با پلان بسته و فضای کاری با پلان باز چه می‌ باشد؟

فضای کاری پلان باز و پلان بسته از جهات زیادی با یکدیگر دارای تفاوت‌ هایی می‌ باشند. هرچند که، در ظاهر تفاوت‌ های این دو پلان بسیار مشخص و نمایان است ولیکن، از دو جهت این دو محیط کاری با یکدیگر قابل مقایسه می باشند. وسعت محیط کاری و سلیقه مدیران دو عامل کلیدی به شمار می روند.

در تعیین نوع پلان محیط کاری این دو عامل نقش ویژه و بسزایی را، بر عهده دارند. به عبارتی دیگر، در صورتی که، فضا دارای وسعت کافی باشد و سلیقه مدیر نیز مبنی بر محیط کاری با پلان باز باشد، در این صورت می‌ توان از طراحی دکوراسیون داخلی و فضایی با پلان باز بهره برد.

درغیر این صورت و با وجود یک محیط نسبتا کوچک بهتر است تا، از محیط کاری بسته استفاده شود. در واقع تصمیم برای انتخاب یک فضای مناسب کاری علاوه بر، سلیقه افراد به وسعت محیط موجود نیز بستگی دارد. بنابراین، در نظر گرفتن محیط برای انتخاب هر یک از این دو پلان نقش کلیدی دارد.

محیط کاری با پلان بسته را، اکثرا در ادارات و سازمان های قدیمی مشاهده می نماییم. در صورتی که، از محیط کاری با پلان باز بیشتر در شرکت های مدرن و نو تاسیس استفاده می شود. این نوع طراحی دکوراسیون را، در شرکت های با مدیران جوان مشاهده می نماییم که، میل به مدرنیته و راحتی دارند.

دکومهر

کلام پایانی

فضای کاری پلان باز و پلان بسته از دو نوع طراحی دکوراسیون داخلی به شمار می روند که، هر کدام خواهان و طرفداران مختص به خود را، دارا هستند. جهت مشاهده چندین نوع طراحی های مختلف، مدرن و به روز در هر دو پلان باز و بسته می توانید به شرکت دکومهر مراجعه نمایید.

کارشناسان این شرکت علاوه بر، سابقه در زمینه طراحی و اجرای دکوراسیون شرکتی، اداری و تجاری می توانند به شما در زمینه انتخاب یک متد برتر و کاملا مناسب با فضای اداری شما کمک شایانی نمایند.

بیشتر بخوانید: تاریخچه صنعت مبلمان اداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *