مقالات

مزایا و معایب باور نکردنی روشنایی در محل کار !

مزایا و معایب باور نکردنی روشنایی در محل کار !

استفاده از نورهای مصنوعی در فضای کاری و سربسته دارای مزایا و معایبی می‌باشد که ، در این مطلب تحت عنوان مزایا و معایب باور نکردنی روشنایی در محل کار ! به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت . تا ، انتهای مطلب با ما همراه باشید و از نتایج آخر شگفت زده شوید .

یکی از اصلی‌ترین حواس پنجگانه انسان حس بینایی می‌باشد . اما برای به کارگیری و استفاده از این حس مهم ، انسان نیاز به وجود یک منبع نور دارد . در قدیم الایام مردم بیشتر از نور خورشید استفاده می‌کردند . با پیشرفت علم و تکنولوژی و کشف انواع نورهای مصنوعی افراد از نور مصنوعی حتی در اماکن سربسته استفاده می‌کنند .

تاثیر نور بر روی محیط کاری چه می باشد ؟

 

در این بخش از مطلب مزایا و معایب باور نکردنی روشنایی در محل کار ! بهتر است تا ، به بررسی موضوع نور بپردازیم . نور در واقع یک طیف الکترومغناطیسی به شمار می رود . پس از دریافت نور توسط چشم ، از سوی سلول‌های شبکیه پیام‌های حسی در مغز احساس می‌شود .

انسان برای استفاده بهینه از حواس بینایی خود نیاز به نور دارد . به طور کلی، دو عنصر مهم در محیط‌های کاری می‌تواند باعث افزایش بازدهی و راندمان کاری کارکنان شود . اولین عنصر روشنایی و نور کافی و مفید است . دومین عنصر مبلمان و ست اداری استاندارد می‌باشد .

بنابراین ، یک هدف بسیار مهم در شرکت‌ها مطرح می‌شود و آن هدف طراحی و چیدمان اصولی و صحیح ست اداری ، در کنار تامین منبع نور صحیح و اصولی برای روشنایی است . این اقدام به جلوگیری از خستگی چشمی کارکنان و همچنین ، به افزایش راندمان کاری آن ها کمک فراوانی می نماید .

مزایا و معایب باور نکردنی روشنایی در محل کار ! به گونه‌ای می‌باشد که ، با آگاهی از این موضوع می‌توان از آن به نفع خود استفاده کرد . با داشتن یک چیدمان اصولی و یک منبع نور مناسب در محیط کاری ، هم به افزایش راندمان کاری شرکت و هم به کسب سود و منفعت بیشتر رسید .

بیشتر بخوانید: خرید میز اداری ارگونومیک

معایب کمبود نور در محیط کاری چیست ؟

 

این بخش از مطلب مزایا و معایب باور نکردنی روشنایی در محل کار ! را ، با ذکر یک نکته آغاز می‌کنیم . در هر دو حالت کمبود نور و وجود روشنایی بیش از حد ، کارکنان دچار آسیب خواهند شد . بنابراین تهیه و تدارک یک منبع اصولی و صحیح روشنایی یکی از وظایف بسیار مهم مدیریت می باشد .

این نکته را ، نیز همواره مدنظر داشته باشید که ، یک مدیر همواره باید از چیدمان اصولی و صحیح مبلمان اداری و همچنین تامین منبع صحیح نور اطلاع کافی داشته باشد . زیرا کارکنان ساعات مدید و مدت زمان بسیار زیادی را درون شرکت و یا اداره سپری می‌کنند بنابراین اطلاع از این قضیه یک نکته بسیار ضروری و مهم است .

در ادامه مبحث مزایا و معایب باور نکردنی روشنایی در محل کار ! به بیان معایب کمبود نور در محیط های اداری می پردازیم . کمبود نور در محیط کاری دارای مضراتی مانند خستگی چشم ، نقص بینایی و افزایش حوادث است . برخی از این معایب به شرح زیر می‌باشند ؛

 

  • خستگی فکری : فرض کنید درون یک اداره مدیر آن اداره بهترین مبلمان و ست اداری را ، برای راحتی کارکنان خود تهیه کرده است . اما در صورت کمبود نور در آن محیط ، کارکنان دچار خستگی فکری و عدم تمرکز می شوند .

اگر فعالیت فکری درون محیط کم نور صورت بگیرد ، منجر به خستگی فکری و در نتیجه کاهش راندمان

کارکنان می‌شود . فواید روشنایی در محل کار بیشمار است . اما ، با کمی دقت می توان از وجود نور در محیط کاری به نحو احسن استفاده کرد .

  • خستگی چشم : مکانیسم عملکرد چشم به گونه‌ای طراحی شده است که ، به وسیله نور قادر به انجام کار و ارسال سیگنال بینایی باشد . در صورت وجود نور کم ، کارکنان برای استفاده از مانیتور قادر به تمرکز نخواهند بود . در نتیجه فشار بیشتری به چشم وارد می شود و منجر به خستگی چشم خواهد شد .
  • نیستاگموس : این بیماری به مردمک جنبان نیز معروف است . دلیل ابتلا به این بیماری استفاده از چشم در محیط‌های با نور کم می‌باشد .

معایب کمبود نور در محیط کاری چیست ؟

معایب نور زیاد در محیط کاری

 

این بخش از مزایا و معایب باور نکردنی روشنایی در محل کار ! را ، به معایب نور زیاد اختصاص داده ایم . در صورت وجود نور بیش از حد در محیط کاری چشم دچار خیرگی می‌شود . این امر را ، می‌توان با استفاده از متریال مصرفی صحیح در مبلمان اداری تصحیح کرد .

برای مثال ، در مبلمان اداری می‌توان از روکش‌هایی که ، از بازتاب بیش از حد نور جلوگیری می‌کنند ، استفاده کرد .

 

مزایای نور و روشنایی در محل کار چیست ؟

 

در ادامه مبحث مزایا و معایب باور نکردنی روشنایی در محل کار ! به شرح مختصری از مزیت‌های وجود نور در محیط کار اشاره خواهیم کرد . افراد و کارکنان برای انجام کارهای روزمره و روتین در ادارات و شرکت‌ها نیاز به استفاده از نور دارند .

استفاده از نور و روشنایی طبیعی و همچنین ، مصنوعی می‌تواند به افزایش بهره‌وری از محیط اداری کمک کند . بنابراین ، تلفیق روشنایی طبیعی و مصنوعی در کنار چیدمان اصولی مبلمان اداری می‌تواند به کارکنان و کارمندان کمک بی‌شماری کند .

 

یک ایده برای استفاده از روشنایی در محیط کاری

 

در ادامه مزایا و معایب باور نکردنی روشنایی در محل کار ! به بیان یک ایده برای استفاده از روشنایی در محیط کار می‌پردازیم سعی کنید مبلمان اداری را ، در مجاورت منبع نور و یا حتی در کنار آن قرار دهید . در این صورت حداکثر استفاده بهینه از منبع نوری را خواهید داشت .

در صورت استفاده از پارتیشن بندی نیز ، سعی کنید از پارتیشن‌های شیشه‌ای استفاده کنید . پارتیشن های شیشه‌ای قادر به انعکاس نور هستند .

بیشتر بخوانید: نکات مهم در انتخاب مبلمان اداری مناسب محل کار شما

کلام پایانی

 

در این مطلب به طور خلاصه مزایا و معایب باور نکردنی روشنایی در محل کار ! اشاره شد . در صورت استفاده از چیدمان اصولی و صحیح مبلمان اداری در کنار نور مناسب ، می‌توان باعث افزایش راندمان کاری کارکنان در شرکت‌ها شد . جهت خرید لوازم و مبلمان اداری استاندارد می‌توانید به مجموعه دکومهر مراجعه کنید .

با مراجعه به مجموعه دکومهر علاوه بر خرید مبلمان اداری استاندارد و با کیفیت ، می‌توانید از مشاوره‌های کارشناسان این مجموعه برای داشتن یک چیدمان اصولی نیز بهره‌مند شوید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *