مقالات

مشخصات و ویژگی های بهترین اتاق استراحت فضای کار

مشخصات و ویژگی های بهترین اتاق استراحت فضای کار

آیا برای ‌شما هم پیش آمده است، که در فضای کاری خود شدیداً به استراحت کردن و ریلکس کردن نیاز پیدا کنید! چنین نیازی اغلب برای تک به تک شما اتفاق اُفتاده است! به همین دلیل مهندسان و طراحان در راستای طراحی بهترین اتاق استراحت فضای کار اقدام نمودند.

اتاق استراحت به محیطی اطلاق می شود، که کارمندان و… امکانِ فاصله گرفتنِ از تنش های کاری را دارند. از سویی می توانند، با سایر کارمندان به صحبت و گپ زدن بپردازند. وجودِ چنین محیط هایی می تواند، به شما در خلاقیت بیشتر، خلقِ ایده هایی جذاب تر و… کمک کند. مطمئن باشید!

به همین خاطر ما در ادامه این مطلب از دکومهر تصمیم گرفته ایم، مشخصات و ویژگی های این اتاق ها را بررسی کنیم. پس شما برای کسبِ اطلاعاتِ بیشتر می توانید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

چرا وجودِ اتاق استراحت درون شرکت ها و مؤسسات الزامیست؟

آیا می دانید، بهترین اتاق استراحت فضای کار دارای چه ویژگی هایی است؟ قطعاً وجودِ چنین فضاهایی موجبِ افزایش صمیمیت میان کارکنان شرکت ها یا نهادها می شود. اینگونه پرسنلِ اداره به یکدیگر بیشتر اعتماد نموده و در برطرف نمودنِ مشکلات و رو به رویی با چالش ها به همدیگر کمک می کنند.

از سویی دیگر وجودِ چنین فضاهایی سلامتیِ کارکنان را تضمین می کند. کار کردنِ پشت سَر هم و بدون وقفه موجبِ خستگی مفرط و افزایش سطحِ استرس‌شان می شود. پس وجودِ چنین محیط هایی کمک می کند، تا شما ریلکس نموده و ذهن‌تان را دعوت به آرامش کنید.

پیشرفت چَشمگیر و گسترش بسیار سریع مجموعه های تازه تأسیس شده و پیش‌روی بسیارِ شرکت ها حائز اهمیت ترین علل تمایل آنها به سمتِ ایجاد فضایی برای استراحت بود. در چنین محیط هایی کارکنان می توانند، ایده های خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. این مسئله خود موجبِ ایجادِ افکاری نوین و برطرف شدنِ چالش های کهن می گردد.

علاوه بر اینها با وجودِ بهترین اتاق استراحت فضای کار نیروهایی جدید به سمتِ شرکت شما رهسپار می شوند. این روزها کارکنان به دنبالِ کار در محیط هایی هستند، که علاوه بر حقوق و مزایای مطلوب فضای کاری جذاب داشته باشند. پس اتاق استراحت در محیط کاری چنین نشان می دهد، که مدیر شرکت به رفاهِ حال و آسایش و آرامش کارکنان خود اهمیت می دهد.

 

چرا وجودِ اتاق استراحت درون شرکت ها و مؤسسات الزامیست؟

از چه زمانی اتاق استراحت روی کار آمد‌!

برای ایجادِ بهترین اتاق استراحت فضای کار قطعاً این سؤال برای شما به وجود می آید، که چنین فضاهایی از چه روزهایی روی کار آمد‌؟ ما در این قسمت از مطلب خود در دکومهر به سؤالِ شما پاسخ خواهیم داد.

اطلاعات چندانی در این زمینه وجود ندارد. با این حال چنین به نظر می رسد، که در طول روزگاران و با بروزِ دگرگونی در فرهنگ کار روی کار آمده اند. تشکیل اتاق اداری به قرن بیستم و به پیدایش کمپانی فناوری در غربِ آمریکا باز می گردد. با این وجود شاید که ظهور آنها به سالها قبل باز گردد!

از رست روم اکثراً در کدامیک از شرکت ها استفاده می کنند!

در تجزیه و تحلیل بهترین اتاق استراحت فضای کار باید به این سؤال پاسخ داد، که از این اتاق ها در چه شرکت هایی می توان کمک گرفت! در واقع اکثر استارت آپ ها به ویژه کمپانی هایی که در فناوری‌ و علم روز کار می کنند، از بهترین و پُر کاربردترین اتاق استراحت فضای کار بهره می گیرند.

حال اتاق استراحت باید دارای چه ویژگی هایی باشد‌!

اکنون شما متوجه شده اید، که اتاق استراحت فضایی برای استراحت کارمندان عزیز است. البته نکته مهم در اینجا خلاصه می شود، که رست روم ها باید دارای چه ویژگی هایی باشند‌؟ اوّلین ویژگی که ما می توانیم، برای اين فضا نام ببریم؛ برخورداری از مبلمانی راحت و مناسب می باشد. توجه داشته باشید، که بهترین اتاق استراحت فضای کار دارای صندلی هایی به غیر از صندلی اداری است.

یعنی تمامی صندلی یا مبلمان موجود در این اتاق ها باید راحت و نرم باشند، تا کارکنان با نشستن برروی آنها گویا از محیط کاری دور شده اند. علاوه بَر اینها اغلب رست روم ها دارای تجهیزاتی مختلف‌ چون؛ یخچال همراه با خوراکی هایی مقوی، مایکروویو، چای ساز یا… است. با وجود چنین وسیله هایی و نوش جان کردنِ یک چای تازه دَم شده قطعاً کارمندان بخشی از انرژی تحلیل رفته خود را به دست می آورند.

همچنین شما می توانید، در طراحی بهترین اتاق استراحت فضای کار از یک کتابخانه هم کمک بگیرید. قطعاً با وجودِ کتاب هایی مختلف از هر سبک علاقه و سلیقه ای به افزایش بارِ فرهنگی کمک می کنید. حال برخی از کمپانی ها هستند، که به قرار دادنِ بازی ها و سرگرمی ها در چنین فضاهایی روی می آورند. همانند؛ فوتبال دستی یا بیلیارد! اینگونه قطعاً کارکنان شرکت از فضای کاری خود فاصله گرفته و ذهنِ‌شان استراحت می کند.

از گل و گیاه هان در این فضا استفاده کنید! وجود پنجره هایی قدی و اتاقی مملوء از نور طبیعی در کنار آکواریومی همراه با ماهی های زینتی می تواند، تجربه استراحتی دلپذیر را برای کارمندان به ارمغان آورد. اینها تنها برخی از مهم ترین ویژگی های بهترین اتاق استراحت فضای کار است!

محصول پیشنهادی: میز کار گروهی

چگونه رست روم را طراحی کنیم؟

برای برخورداری از بهترین رست روم ها و افزایش بهره وری کارمندانِ خود شما باید به برخی از نکات توجه داشته باشید. در ادامه این مطلب از دکومهر با ما همراه باشید، تا به مهم ترین نکات موجود در این زمینه بپردازیم.

به دیوارها و قسمتِ کف توجه کنید. این دو بخش از اتاق رست روم باید بنابر نیاز سازمان یا شرکت انتخاب گردد. این که اتاق استراحت برای انجام چه کارهایی است؟ آیا تنها استراحت خواهید کرد! یا مشغول بازی هم خواهید شد؟ برخی از پوشش ها هستند، که قابل شست و شوی می باشند.

توصیه ما به شما این است، که برای دستیابی به بهترین اتاق استراحت فضای کار از رنگ هایی آرامش بخش برای آراستنِ اتاق استفاده کنید. رنگ هایی که تنش ایجاد می کنند و هیجان را در افراد رقم می زنند، به هیچ عنوان مناسب نخواهند بود. البته این قاعده در ارتباط با مبلمان این فضا نیز صدق می کند. رنگ و بافت صندلی یا مبلمان انتخابی از جانبِ شما برای این فضا باید مناسب باشد.

توجه داشته باشید، که مبلمان انتخابی از جانب‌تان باید دارای نشیمن گاه هایی بسیار نرم و راحت باشند. اینچنین می توان کارمندان را به یک چُرت بسیار کوتاه ظهرگاهی هم دعوت کرد. مسئله دیگر در طراحی بهترین اتاق استراحت فضای کار توجه به اندازه این محیط است.

چنین فضاهایی باید با توجه به تعداد کارمندان موجود در شرکت، طراحی شود. حال باید این محیط ها به اندازه ای باشند، که در کنارِ مهیا کردنِ استراحت کارمندان رفت و آمد را برایشان میسر سازد! نه این که در این محیط چند نفر بیشتر جا نشده و تردد در آنها به سختی ممکن باشد. در چنین مواقعی قطعاً کارمندان شما احساس راحتی نداشته و نمی توانند، به هدف خود برسند.

پس در این راستا و برای طراحی هرچه بهتر شما باید به دیدگاه ها و نگرش تمامی افراد توجه داشته باشید. مثل؛ مدیران یا کارمندان و کارشناسان و…! قطعاً شما به این طریق می توانید، به بهترین نتیجه ها دَست یابید.

استانداردهای لازم برای طراحی بهترین رست روم ها!

شما باید در راستای طراحی بهترین اتاق استراحت فضای کار به وجودِ استانداردهای لازم توجه داشته باشید. بنابر قواعد معماری هریک از رست روم ها بایستی لااقل ده متر مربع باشند. در واقع برای هریک از کارمندان باید یک متر مربع فضا در نظر گرفته شود. همچنین حدود دو متر باید در قسمتِ طول و عرض فضای خالی در نظر انگاشته شود. این فضا برای رفت و آمد کارمندان است، که تعیین می گردد.

برای طراحی بهترین اتاق استراحت فضای کار مبلمان را با توجه به تعداد کارمندان خود و نوعِ فعالیت داخل چنین اتاق هایی خریداری کنید. مثل؛ مبل لَم! کتابخانه، مبلمان یا میز بازی، گل و گیاهان و… را به حالتی بچینید، که بتوان در محیط به راحتی تردد داشت. توجه داشته باشید، که سبک انتخابی برای طراحی اتاق استراحت باید با سبکِ غالب طراحی فضای کار متناسب باشد.

بهترین اتاق استراحت فضای کار دارای میزان روشنایی کافیست! بهتر است، از نور طبیعی همراه با پنجره هایی باز شو کمک بگیرید. چنانچه که چنین موضوعی میسر نبود، از تهویه مطبوع و روشنایی مصنوعی استفاده کنید. توصیه ما به شما این است، که برای آراستنِ هرچه بهتر این فضاها از یک سرویس بهداشتی همراه با سینک و مواد شوینده کمک بگیرید.

 

استانداردهای لازم برای طراحی بهترین رست روم ها!

سخن آخر

اتاق استراحت یا رست روم محیطی محسوب می شود، که کارمندان در آن استراحت کرده و یا مشغول بازی می شوند. وجودِ بهترین اتاق استراحت فضای کار موجب رضایت بیشتر حاضرین در شرکت خواهد شد. علاوه بَر تمامی اینها بهره وری کارمندان افزایش پیدا می کند! برای آراستن چنین محیطی شما به لوازمی چون؛ مبلمان راحت، تي‌وي، لوازم بازی، انواع خوراکی های سالم، یک سرویس بهداشتی، سینک ظرفشویی، کتابخانه و… نیاز خواهید داشت.

امیدواریم که با تکیه بَر مطالب نگارش شده شما بتوانید، به بهترین نتیجه ها برسید. البته در صورت وجودِ سؤالات بیشتر کارشناسان ما در دکومهر کنارتان خواهند بود. تنها کافیست، با ما تماس گرفته و خواستار پاسخ به پرسش های خود شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *