مقالات

معماری و دکوراسیون داخلی اداری به سبک پست مدرن

معماری و دکوراسیون داخلی اداری به سبک پست مدرن

معماری و دکوراسیون داخلی اداری به سبک پست مدرن یا پسانوگرا مجموعه ای از ترکیبات متضاد است. در این روش ترکیبات بدون قانون در کنار همدیگر قرار گرفته و دقیقاً نقطه مقابل سبک مدرن می باشد. شما در این سبک می توانید، محیط اتاق کاری خود را با هر سلیقه و علاقه ای بچینید. پس هیچ قاعده و قانونی در انتخابِ رنگِ وسایل، جنس و طرح آن ها وجود ندارد.

بنابراین اگر که شما علاقه ای به رعایت قانون اضافی در چیدمان وسایل ندارید، در ادامه این مطلب از دکومهر با ما همراه باشید.

دکوراسیون داخلی اتاق اداری پست مدرن یعنی چه؟

محیط بسیار رسمی فضای اداری یا دفاتر افراد را کِسل و خسته کرد. به همین خاطر طراحان و سازندگان به سمت و سوی دکوراسیون مدرن رهسپار شدند. قطعاً آن ها می خواستند، این گونه از سختی های سبک کلاسیک فاصله بگیرند. ولی طراحان با ذهن هایی ایده پرداز نمی توانستند، قواعد چیدمان در سبک مدرن را قبول کنند.

به همین خاطر با بَرهم زدن مقررات و ایجاد تفاوت هایی در معماری مدرن دکوراسیون داخلی اداری پست مدرن را معرفی نمودند. روش پست مدرن در دهه شصت میلادی معرفی شده و طی دهه های بعد طرفداران بسیاری به خود مجذوب ساخت.

این روش طراحی هیچ گونه قانونی نداشته و شما می توانید، از هر وسیله ای در کنار هم استفاده کنید. ولی در معماری و دکوراسیون داخلی اداری به سبک پست مدرن میز و مبلمان بزرگ، رنگ هایی گرم، اکسسوری و تابلوهای زیاد با مواد اوّلیه سنگ، چوب و… کاربرد بسیاری دارد.

علاوه بر تمامی این ها در دکوراسیون داخلی اداری پست مدرن چیزی به اسمِ برقراری تقارن وجود ندارد و هریک از طراحان برای تزئین و انتخاب وسیله ها صاحب اختیار هستند.

دکوراسیون داخلی اتاق اداری پست مدرن یعنی چه؟

 

تفاوت موجود میان دکوراسیون اداری مدرن و پست مدرن

بسیاری از فضاهای کاری به روشِ مدرن تزئین می شوند. به همین خاطر افراد با تفاوت موجود میان دکوراسیون اداری مدرن و پست مدرن آشنا نیستند. شاید به همین خاطر افراد، با وجودِ محدودیت های بسیار دکوراسیون مدرن بازهم از آن استفاده می کنند.

ما در ادامه چند تفاوت بسیار مهم موجود میان معماری و دکوراسیون داخلی اداری به سبک پست مدرن و مدرن را بررسی می کنیم؛

  • رنگ هایی خنثی در دکوراسیون مدرن استفاده می شود‌. حال در روشِ پست مدرن اغلب از رنگ هایی گرم استفاده می کنند.
  • مبلمان و میزهای طراحی مدرن دارای حالت هایی خاص هستند و منبت کاری نمونه های کلاسیک را ندارند. ولی در روش پست مدرن امکان دارد، میز اداری با طرح مدرن بوده ولی منبت کاری داشته باشد.
  • ابعاد وسایل موجود در فضای اداری مدرن باید دارای تناسب با همدیگر باشند. ولی در معماری و دکوراسیون داخلی اداری به سبک پست مدرن وسیله های بزرگ و کوچک بدون هیچ گونه محدودیتی در کنار همدیگر جای می گیرند.
  • در دکوراسیون پست مدرن پُر هرج و مرجی و استفاده از اکسسوری متعدد رواج دارد. ولی در طراحی مدرن بیشتر به خلوتی و آرامش حاکم بر محیط توجه می شود.

تفاوت موجود میان دکوراسیون اداری مدرن و پست مدرن

دکوراسیون اداری پست مدرن چه مزیت هایی دارد؟

با توجه به ویژگی هایی که از دکوراسیون پست مدرن در قسمت بالایی گفته شد، مزیت های متعددی برای این سبک طراحی هم وجود دارد. ما در ادامه متن به بعضی از مهم ترین این مزیت ها اشاره می کنیم؛

  • شما در معماری و دکوراسیون داخلی اداری به سبک پست مدرن نیازی به تهیه وسیله هایی با قیمت سَر به فلک کشیده ندارید‌‌. پس شما می توانید، با استفاده از میز و مبلمان اداری ارزان قیمت فضای پیرامون خود را بی آرایید.
  • با روش پست مدرن می توان از محیط اداری خشک و سرد جدای شد. به گونه ای که کارمندان در این فضا احساس راحتی و صمیمیت بیشتری داشته و محیط کِسل کننده نیست.
  • شما با استفاده از اکسسوری نمادین می توانید، محیط اداری را به صورت معنا گرا طراحی کنید. به همین دلیل معماری و دکوراسیون داخلی اداری به سبک پست مدرن در محیط هایی چون آتلیه طرفداران زیادی دارد.

بیشتر بخوانید: چیدمان میز کار فنگ شویی

موضوع رنگ بندی در دکوراسیون اداری پست مدرن را بررسی کنیم!

رنگ بندی یکی از مهم ترین جوانب در چیدمان اتاق اداری است. در فضای اداری به خاطر تأثیر مستقیمی که برروی عملکرد افراد می گذارد، رنگ ها اهمیت زیادی دارد. در معماری و دکوراسیون داخلی اداری به سبک پست مدرن علاوه بر آن که هیچ گونه محدودیتی وجود دارد، رنگ هایی گرم مورد استفاده قرار می گیرد.

اگر که گرایش زیادی به رنگ گرم ندارید، رنگ های پاستلی را مورد توجه قرار بدهید. چرا که رنگ های گرم گاهاً موجبِ خستگی و احتمال بروز سردرد می شود.

یکی از بهترین انتخاب ها برای فضای اداری، رنگ های خنثی می باشد. مثلاً رنگ میز و صندلی یا مبلمان اداری را خنثی همانند کرمی یا طوسی انتخاب کنید. برای قرار دادنِ برروی مبلمان کوسن های رنگی یکی از بهترین انتخاب ها خواهد بود. تابلوی کلاژ شده با پارچه های رنگی را برروی دیوارها بی آویزید.

وسایل کاربردی مورد استفاده در سبک پست مدرن

یکی از مهم ترین موضوعاتی که در معماری و دکوراسیون داخلی اداری به سبک پست مدرن باید مورد توجه قرار بگیرد، وسایل کاربردی مورد استفاده است. به عبارتی وسایل مورد استفاده در این سبک دکوراسیون باید دارای چه ویژگی هایی باشد؟

در چیدمان وسایل در سبک پست مدرن هیچ گونه چهارچوبی وجود ندارد. بنابراین شما می توانید، با توجه به سلیقه و شرایط محیط اقدام کنید. ولی چند نمونه از وسایل پُر کاربرد در دکوراسیون اداری پست مدرن عبارت است، از؛

  • تابلو کلاژ
  • دیوار پوش بتنی و چرمی
  • مبلمان اداری پهن و عظیم الجثه
  • اکسسوری و وسایل تزئینی پُر کاربرد
  • چراغ هایی زیاد با نورهایی درخشان و متضاد با هم
  • استفاده از چراغ مطالعه هایی با شیشه هایی رنگارنگ و خاص

وسایل کاربردی مورد استفاده در سبک پست مدرن

نکاتی بسیار مهم در اجرای سبک پست مدرن که باید بدانید!

ما در این قسمت به بعضی از نکات بسیار مهم که باید در سبک دکوراسیون داخلی اداری پست مدرن مورد توجه باشد، اشاره می کنیم؛

  • نیاز به برقراری تقارن در ابعاد وسایل، مکان قرارگیری و رنگ بندی آن ها وجود ندارد.
  • رنگ های گرم و پاستلی را مورد استفاده قرار بدهید.
  • میز، صندلی و مبلمان اداری بزرگ و پهن را مورد توجه قرار بدهید.
  • استفاده از لامپ های نئون را فراموش نکنید.
  • از اکسسوری ها و تابلوهای تزئینی در معماری و دکوراسیون داخلی اداری به سبک پست مدرن استفاده نمایید.

سخن آخر

دوستان عزیز ما در طول این مطلب از خود معماری و دکوراسیون داخلی اداری به سبک پست مدرن را بررسی کردیم. همانطور که خواندید، در این سبک نیازی به رعایت اصولی خاص نیست! شما می توانید، با توجه به سلیقه خود از میز و مبلمان استفاده کنید.

در قرار دادنِ وسایل نیازی برقراری تقارن نیست! رنگ های گرم در این سبک کاربرد فراوانی دارد. البته بهتر است، از تابلوها و اکسسوری های تزئینی غافل نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *