مقالات

مقایسه نئوپان، ام دی اف و تخته سه لا از جنبه های مختلف

مقایسه نئوپان، ام دی اف و تخته سه لا از جنبه های مختلف

در این مقاله به مقایسه نئوپان، ام دی اف و تخته سه لا خواهیم پرداخت. این سه محصول پر کاربرد از فرآورده های چوبی هستند. که امروزه برای انجام دکوراسیون داخلی منزل، فروشگاه ها و کافه ها و همچنین صنعت مبلمان از آن ها بهره می گیرند.

برای تولید این محصولات از خرده و تراشه های چوب استفاده می شود. این مواد را به کمک چسب و تحت فشار زیاد به هم فشرده می کنند. روند تولید این متریال ها شبیه هم می باشد. اما از نظر کیفیت و کارایی کاملا با یکدیگر متفاوت هستند. در ادامه به مقایسه این سه فر آورده چوبی می پردازیم. با ما همراه شوید.

نئوپان چیست؟

برای مقایسه نئوپان، ام دی اف و تخته سه لا ابتدا باید با ویژگی های هر کدام از این محصولات آشنا شوید. شرکت نئوپان اولین وارد کننده فرآورده های چوبی به ایران است. نام این محصول ( تخته خرده های خرده چوب ) می باشد. که در میان ایرانیان به نام نئوپان شناخته می شود.

این فرآورده چوبی از به هم پیوسته شدن خاک اره، تراشه و خرده های چوب تولید می شود. این مواد با کمک لایه ای از وکس، مواد شیمیایی، چسب، رزین و رنگ با تحمل فشار و گرمای زیاد به تخته های نئوپان تبدیل می شوند. عملیات فشرده سازی را چندین بار تکرار می کنند، تا محصول پایانی شکلی منسجم و یکسان بیابد.

لایه داخلی از خرده چوب های درشت تر و لایه رویی از خرده چوب های ریز تر ساخته می شود. سطح رویه را سنباده کشی کرده تا صاف شود. این فرآورده چوبی برای ساخت دیواره، کف و قفسه بندی به کار می رود. با این تعاریف به مقایسه نئوپان، ام دی اف و تخته سه لا راحت تر انجام‌ خواهد شد.

بیشتر بخوانید: هوشمند سازی ساختمان اداری چگونه انجام می شود؟

ام دی اف چیست؟

در رابطه با مقایسه نئوپان، ام دی اف و تخته سه لا قصد داریم، تا به معرفی دومین فر آورده چوبی یعنی ام دی اف بپردازیم. برای ساخت این تخته ها فیبر و الیاف چوبی را با چسب های مخصوص ترکیب کرده تحت فشار و گرمای زیاد قرار می دهند. تخته های ام دی اف با ضخامت های گوناگون تولید و به بازار عرضه می شوند.

ورقه های ام دی اف به صورت خام و روکش دار وارد بازار می شوند . ورقه های خام رنگ پذیری بسیار بالایی دارند. به همین علت می توان رنگ و طرح دل خواه را بر روی آن ها پیاده کرد. ورقه های روکش دار از سطحی صاف و نقوشی شبیه چوب طبیعی برخوردار هستند.

این محصول مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه و رطوبت دارد. از این رو از آن برای تولید مبلمان، کابینت و درب روشویی و غیره استفاده می شود.

ام دی اف چیست؟

تخته سه لا چیست؟

در ادامه مقایسه نئوپان، ام دی اف و تخته سه لا به شناخت و معرفی آخرین محصول یعنی تخته سه لا می پردازیم. تخته سه لا یا تخته سه لایه از چسباندن و بر روی هم قرار گرفتن سه ورق چوبی بسیار نازک به وجود می آید. برای تولید این تخته های چوبی از چوب درختانی نظیر؛ بلوط، سرو، ماهون، توس، کاج و افرا بهره می گیرند.

پس از بریدن چوب های مناسب، آن ها را در مخازن بخار مخصوص قرار می دهند. تا چوب ها به خوبی نرم شده و به صورت طولی در اندازه های بسیار نازک برش بخورند. سپس بعد از عبور از اسکنر ورقه های بی کیفیت از خط تولید خارج می شوند. پس از طی مراحل برش ورقه ها به دستگاه پرس می رسند.

با استفاده از چسب های مخصوص و فشار پرس بر روی هم قرار گرفته و محکم می شوند. روکش ها سبب ارتقا کیفیت تخته سه لا خواهند شد. مقاومت تخته ها را در برابر ضربه، فشار، رطوبت و خوردگی بالا می برند. همچنین روکش از نظر ظاهری یک آپشن برای این فرآورده چوبی به شمار می رود.

می توان طرح ها و نقش های گوناگونی را بر روی آن ها پیاده کرد. این محصول کاربرد های گسترده ای در صنایع مختلف دارد و از آن در صنایع هوایی و دریایی، صنایع نظامی، قالب بندی ساختمان، استفاده در سقف و نمای ساختمان، صنعت مبلمان و کابینت سازی و غیره استفاده می کنند. با وجود سه تعاریف ارائه شده، مقایسه نئوپان، ام دی اف و تخته سه لا کار بسیار راحتی خواهد بود.

مقایسه نئوپان، ام دی اف و تخته سه لا

در این بخش از مقاله به مقایسه نئوپان، ام دی اف و تخته سه لا از ابعاد مختلف می پردازیم.

  • استحکام: نئوپان تحمل وزن زیاد را نداشته و اشیا سنگین باعث خمیدگی یا ترک خوردن آن خواهند شد. این محصول استحکام و مقاومت کمتری نسبت به ام دی اف و تخته سه لا داشته و برای محیط های مرطوب قابل استفاده نمی باشد. ام دی اف نسبت به نئوپان از دوام و استحکام بیشتری در برابر ضربه، خمش و رطوبت برخوردار است.

به همین خاطر گزینه مناسبی برای صنعت مبلمان، دکوراسیون داخلی و کابینت آشپزخانه می باشد. تخته سه لا نسبت به دو فرآورده چوبی قبلی از استحکام بالاتری برخوردار است. نوع قرار گرفتن ورقه های چوب بر روی هم مقاومت آن را چند برابر کرده است. به همین خاطر کاربرد های فراوانی در صنایع مختلف دارد.

  • تراکم مواد تشکیل دهنده: نئوپان از خاک اره و براده های چوب تولید می شود. تراکم و چگالی مواد تشکیل دهنده آن از ام دی اف و تخته سه لا کمتر است. ام دی اف از به هم فشرده شدن الیاف چوب تولید شده و تراکم مواد در آن بیشتر می باشد.

در تخته سه لا به دلیل استفاده از چوب طبیعی و پرس کاری قوی فشردگی و تراکم مواد بسیار بالاتر رفته است. نتیجه مقایسه نئوپان، ام دی اف و تخته سه لا از نظر تراکم این است، که تخته سه لا بیشترین فشردگی را دارد‌.

  • وزن: ورقه های ام دی اف از نئوپان سنگین تر هستند. و همین قابلیت باعث شده است، تا از آن برای رویه کابینت و میز ناهار خوری استفاده کنند. تخته سه لا از این دو محصول سبک تر و نازک تر بوده که باعث شده است، توجه بیشتر تولید کنندگان به آن جلب شود.
  • ظاهر: تخته های نئوپان ظاهری زبر و خشن دارند، که به وسیله رنگ های مختلف کمی آن را اصلاح می کنند. به خاطر اینکه بر روی ام دی اف و تخته های سه لا می توان روکش های مدرن و زیبا را اعمال کرد، و همچنین به دلیل قابلیت رنگ پذیری بالایی که این دو متریال دارند، از ظاهر زیباتری بهره مند هستند.

آیتم های بالا ما را در رابطه با مقایسه نئوپان، ام دی اف و تخته سه لا یاری می دهند و با وجود آن ها به خوبی می توانیم این سه محصول را از ابعاد مختلف بررسی نماییم.

مقایسه نئوپان، ام دی اف و تخته سه لا

کلام آخر

در این مبحث هدف ما بررسی مقایسه نئوپان، ام دی اف و تخته سه لا می بود. این سه متریال برای ساخت محصولات مختلفی از جمله؛ میز، صندلی، مبلمان و … مورد استفاده قرار می گیرند و تفاوت در ویژگی های این سه محصول سبب شده، تا کالا های تولید شده نیز از لحاظ کیفیت و جنس با همدیگر متفاوت باشند.

مجموعه دکومهر به عنوان یک تولید کننده خیلی خوب عمل می کند و بهترین مواد اولیه را برای تولید محصولات چوبی استفاده می نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *