مقالات

نوفه در معماری چیست ؟

نوفه در معماری چیست ؟

آیا شما می دانید ، نوفه به چه معناست ؟ چه زمانی مورد استفاده قرار می‌ گیرد ؟ در واقع موضوع نوفه در معماری یکی از بحث برانگیزترین مسائل است ، که از جانب کارشناسان دکومهر در طول این مطلب بررسی خواهد شد ‌.

نوفه به صداهای اذیت کننده گویند ، که در فضا یا آپارتمان به وجود آمده و آلودگی صوتی حاصله از آن آرامش ساکنان را بَرهم می زند . چنین موضوعی به خصوص در شهرهایی عظیم الجثه همانند تهران اهمیت شایانی دارد . بهتر است با ما در ادامه این نوشتار همراه باشید ، تا به تمامی سؤالات شما پاسخ بدهیم .

با نویز یا نوفه در معماری آشنا شوید !

در واقع نوای اطراف ما یک نوع ، انرژی مکانیکی است . آن ها بنابر ارتعاشات ذرات اطراف خود تشکیل می گردد . اگر که به نمودار ارتعاش صدا نگاهی بی اندازید ، متوجه خواهید شد ، که برخی از نویزها حالت ریتمیک داشته و گاهاً به گوش خوردنِ آن ها حس جالبی را در ما ایجاد می کند .

ولی نوفه در معماری حالت هماهنگ به خود نگرفته و ناهمگونی هایی در نمودار آن دیده می شود . بنابراین عدم توجه به نویز در دنیای معماری می تواند ، مشکلات عدیده ای را رقم بزند .

صدای حاصل از مواردی چون ؛ ضربات سهمگین ، صدای گذر قطار یا هواپیما ، صدای گذر ماشین های رنگارنگ ، و … که تمامی این ها نوعی نویز محسوب می شود و بسیار آزاردهنده هستند .

بیشتر بخوانید: خرید صندلی مدیریتی

با انواع نویز آشنا بشوید !

یکی از مهم ترین کارهایی که معماران در راستای ساختمان سازی باید انجام بدهند ، اقدامات لازم در راستای کاهش نویز و صداهای مهلک است ! پس در ابتدا لازم است ، انواع نوفه در معماری شناخته شده و سپس راه حل هایی مناسب برای پیش گیری از به وجود آمدنِ آن ها ارائه گردد ؛

با انواع نویز آشنا بشوید !

 

  1. نویز نامرتب و متغییر

این قبیل از نوفه ها کاملاً نامنظم کم یا زیاد می شود . ما مهم ترین آن را می توانیم ، در آلودگی صوتی حاصل از ترافیک و صدای برخواسته از آن خلاصه کنیم .

  1. نویز حاصل از ضربات سنگین

حال نویز ضربه ای به حالت ضربه زدن است ! به همین خاطر است ، که صدا گاهی اوقات اوج گرفته و گاهاً کاهش پیدا می‌ کند . تصور کنید ، که ساختمان چسبیده به آپارتمان شما در حال تخریب است . ورود ضربات سنگین همانند چکش کاری و … نمونه بارز نوفه در معماری می باشد .

  1. نویز به حالت یکپارچه

حال این نوع از نویز در نمودار مربوطه به شکلی است ، که صداها به حالت ناگهانی کاهش یا افزایش پیدا نمی کند . یعنی نویز کاملاً یکنواخت به حیات خود ادامه می دهد . مثلاً صدای حاصله از سیستم تهویه که نشان دهنده نویز یکپارچه است و می تواند ، شما را اذیت کند .

  1. نویز پیکره ای

این نوع از صداها هم یکی از چالش برانگیزترین نوفه ها می باشد ، که براثر ورود ضربات مهلک به وجود می آید . اگر که ضربات یا کوفتن بر دیوار را انجام بدهید ، حالتی صدا تولید می شود ، که گونه ای نوفه در معماری خواهد بود ‌.

بیشتر بخوانید: خرید صندلی کارمندی رومیس نیلپر

مهم ترین راه حل ها جهت کاهش نویز

اگر که بگوییم ، نوفه یا نویز در دنیای معماری بسیار مورد توجه بوده و تمام تلاش کارشناسان مبنی بر کاهش آن می‌ باشد ، دروغ نیست ! برای تمامی ما و بیماران حاضر در بیمارستان یا … این صداها غیرقابل تحمل است . به همین دلیل ما در دکومهر سعی کرده ایم ، برخی از راه حل های کاهش این صداها را تحلیل کنیم .

  • مسدود کردن منافذ و درزها

چنانچه که شما می خواهید ، از ورود صداها به درون آپارتمان پیش گیری کنید ، تمامی منافذ و درزهای ورود و خروج هوا را مسدود کنید . مثلاً ؛ مکانی که سیم و کابل ها به درون ساختمان راه پیدا می کند ، را ببندید . این چنین صداها و مسیر ورود آن ها به داخل ساختمان بسته خواهد شد .

 

مسدود کردن منافذ و درزها

  • از مصالح سرسخت کمتر استفاده کنید

نوفه در معماری براثر استفاده از مصالح سرسخت افزایش پیدا می کند . پس به هر مقدار که مواد و متریال استفاده شده در ساخت ساختمان سَرسخت تر باشد ، پس صداها راحت تر منتقل می شود .

  • کاهش نویز با استفاده از عایق صدا

برای آن که شما بتوانید ، از ورود صداهای نا به هنجار به اتاق مجاور پیش گیری کنید ، از عایق صوتی در دیوارها استفاده نمایید .

  • استفاده از درب های دوجداره

یکی از پُررنگ ترین ها جهتِ ورود صدا و صوت به درون ساختمان ها ، عدم استفاده از درب و پنجره دوجداره است . در این قبیل از پنجره و درب ها به علت استفاده از یک لایه هوا میان دو لایه شیشه ، صدا و صوتی به درون خانه وارد نخواهد شد .

بیشتر بخوانید: میز کار گروهی پایه فلزی

  • استفاده از پانل آکوستیک جهتِ کاهش صدا

این پانل ها از جمله بهترین و جدیدترین متریال ها جهتِ کاهش صداها است . این پانل ها حاوی دو گونه ؛ جاذب صدا و دیفیوزر است ، که با توجه به شرایط محیطی خود می توانید ، یکی را انتخاب کنید . برای نمونه ؛ نوعِ دیفیوزر صدا را در مسیرهایی متنوع پخش کرده و از پژواک آن در همان جهت پیشین جلوگیری خواهد نمود .

بنابراین جهتِ کاهش نوفه در معماری می توان از پنل آکوستیک بهره گرفت ، که یکی از بهترین راه کارها محسوب می گردد .

 

استفاده از پانل آکوستیک جهتِ کاهش صدا

 

سخن آخر

بنابر مطالبی که در قسمت فوقانی متن ادا گردید ، نوفه در معماری همان صدا های غیر قابل تحملی است ، که درون خانه های شما پخش می شود . امکان دارد ، این صداها یکنواخت بوده و اعصاب ما را بَرهم زنند . از سویی دیگر گاهاً به صورت ضربه ای بوده و کم یا زیاد می گردد . پس لازم است ، که شما برای کاهش این صداها در ابتدا نوع آن را شناسایی کرده و سپس بهترین راه کار را جهتِ رفع نویز در پیش‌ گیرید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *