مقالات

چیدمان میز اداری

چیدمان میز اداری

چیدمان میز اداری یک مسئله بسیار مهم و اساسی است! در واقع چگونگی چیدمان چنین میزهایی باید از جنبه هایی مختلف بررسی بشود. فرد مورد نظر دارای چه شغلی است! آیا میزی که چیده شده با سلیقه وی هماهنگی دارد؟ یا اصلاً نمی پسندد؟ برای آن که شما به پاسخ سؤال مطرح شده دست پیدا کنید، باید در این زمینه تحقیق و بررسی های لازم را انجام بدهید.

ما در طول این مطلب از خود در دکومهر تصمیم گرفته ایم، شما را با شیوه چیدمان میزهای کاری آشنا بنماییم. همچنين اصول هایی که بسیار مهم و غیر قابل انکار است، را مطرح کنیم. پس شما می توانید، برای کسبِ اطلاعاتِ بیشتر در این زمینه با ما در ادامه متن همراه باشید.

ابتدا وسیله های روی میز کار را مشخص کنید!

زمانی که کارفرماها به دنبال استخدام عضوهایی جدید هستند، پیش از ورودِ وی به محیط اداری میزش را آماده می کنند. باید شما در چیدمان میز اداری او به یک نکته بسیار مهم توجه داشته باشید، این که برای انجام کارها به چه وسیله هایی نیاز خواهد داشت. چنانچه که شخص مورد نظر شما به عنوان یک منشی استخدام می شود، وسیله هایی چون؛ تلفن، تقویم، خودکار، دفتر، زونکن را تهیه کنید.

حال اگر که شما تمامی وسیله های نام برده شده را تنها در یک قسمتِ از میز بچینید، چه نا به سامان می شود! در صورتی که فرد استخدام شده چپ دست باشد، به احتمال بسیار ماوس کامپیوتر را با دست چپ خود گرفته و هنگامی که تلفن به صدا درآید، با دست راست جواب می دهد. البته این ها تنها نظریه هایی از جانب کارشناسان ما است!

شما باید برای کارمند خود؛ تلفن، نوشت افزار، کامپیوتر یا لپ تاپ، کازیه، خودکار، سالنامه، ماشین حساب، منگنه، پانچ، لیوان شخصی و جای لیوان، تهیه کنید. البته تمامی این ها بستگی به حیطه شغلی دارد، که شما کارمند را استخدام کرده اید.

اصولی که باید در چیدمان میز کار رعایت نمایید!

شما باید به چند اصول بسیار مهم در زمینه چیدمان میز اداری توجه داشته باشید. ولی این اصول چیست؟ و به چه دردی می خورد! ما در قسمت زیر به این موارد اشاره خواهیم کرد. شما عزیزان باید به خاطر داشته باشید، که با توجه به این موارد امکانِ افزایش بهره وری ذهنی کارمندان را خواهید داشت.

  • در صورتی که کارمند راست دست است، باید لوازمی چون؛ ماشین حساب در قسمتِ راست میز با‌‌شد. چنانچه که او چپ دست باشد، باید در قسمت چپ میز قرار بگیرند.
  • تنها وسیله هایی که برای انجام کارها بدان ها نیاز دارید، را برروی میز اداری بچینید. در واقع یکی از اصول مهم در چیدمان میز اداری قرار دادنِ وسیله های غیرضروری درون کِشو یا کمد میز است.
  • لپ تاپ یا کامپیوتر همراه با دیگر ملزومات آنها را دقیقاً در نقطه وسط میز قرار بدهید. با چنین کاری قطعاً تمرکز شما برای انجام کارها افزایش پیدا می کند. ما این اطمینان خاطر را به شما دوستان عزیز می دهیم.
  • در صورتی که کارِ شما نیازمند وجودِ وسیله هایی بسیار است، حتماً و حتماً آنها را به حالت گروه بندی برروی میز خود قرار بدهید. این گونه شما نظم و ترتیب بیشتری به وسیله های خود بخشیده و می توانید، بهتر به ادامه کارهای خود برسید.

 

اصولی که باید در چیدمان میز کار رعایت نمایید!

چرا چیدمان درست وسایل برروی میز اداری اهمیت زیادی دارد؟

تصور کنید، که برروی میز شما بسیار شلوغ و پُر هرج و مرج است. نمی دانید، وسیله مورد نیاز شما کجاست! تمرکز خود را برای انجام ادامه کارها از دست می دهید و حوصله ای برای انجامشان ندارید!

ولی اگر که چیدمان میز اداری به خوبی انجام شده باشد، در کوتاه ترین زمان ممکن به ابزار مورد نیاز خود دسترسی خواهید داشت. بنابراین در زمانِ انجام کارها هم صرفه جویی می کنید. بدون هیچ گونه سردرد و اتلاف وقتی!

علاوه بر تمامی این ها یک میز اداری شلوغ حواس شما را پرت می کند، تمرکز را برای انجام کارها از شما می گیرد و نمی توانید، برروی فعالیت های مد نظر خود بهتر فکر کنید. پس همیشه میز خود را با حوصله بچینید و تمیز نگه دارید. البته به این نکته بسیار مهم هم توجه داشته باشید، که یک میز مرتب و زیبا به افزایش انرژی مثبت در شما کمک می کند.

بنابراین توصیه ما در دکومهر به شما این است، که با چیدمان میز اداری خود به روشی درست انگیزه خود را برای ادامه کارها افزایش بدهید. قطعاً شما اکنون با اهمیت چیدمان مرتب و اصولی میزهای اداری آشنا شده اید! و می دانید، که باید به آن توجه داشته باشید.

بیشتر بخوانید: میز مدیریتی

طریقه چیدمان میز کار!

برای چیدمان میز اداری به نحوی درست، به کمی سلیقه و دِل به کار دادن نیاز داریم. در این راستا شما می توانید، یک سِت رومیزی مورد علاقه خود را تهیه کنید. شاید که شما نگران هزینه ها باشید! نگران نباشید، تنها کافیست شما وسایل مورد نیاز خود را برای ادامه کار خریداری کنید. نیازی نیست، که برروی میز خود را مملو از وسیله هایی رنگی و پُر زرق و برق کنید! به نظر ما خرید وسیله هایی ساده و شیک و ضروری کفایت می کند.

اگر که وسیله هایی برروی میز شما وجود دارد، امّا بدان ها نیازی ندارید، در کِشوی میز قرار بدهید. مسلماً برروی میز شما باید قسمتی خالی وجود داشته باشد‌! شما باید یک دفتر یادداشت همراه با خودکار برروی میز داشته باشید. تفاوتی ندارد، که کار شما چیست! این دو وسیله عضوهایی جدای ناپذیر از چیدمان میز اداری است. البته اگر که شما یادداشت ها را براساس تاریخ می نویسید، خرید سالنامه را پیشنهاد می کنیم.

این روزها تقریباً کامپیوتر برروی تمامی میزهای اداری به چَشم می خورد. اگر شما دوست دارید، میزی خلوت داشته باشید، از پایه مانیتوری بهره گیرید. بدین هنگام در چیدمان میز کار می توانید، کیبورد را زیر پایه مانیتوری قرار داده و از ایجاد فضایی شلوغ جلوگیری نمایید.

برای برخورداری از میزی زیباتر می توانید، پرونده های اضافی را به قفسه های موجود در اتاق خود منتقل بنمایید. قطعاً وجودِ یک قفسه دیواری دقیقاً قسمت پشتی میز برای شما موضوعی واجب خواهد بود. ما در قسمت زیر به نکات بیشتری اشاره می کنیم. پس شما می توانید، برای چیدمان میز اداری به روشی اصولی تر در ادامه با ما همراه باشید.

 

طریقه چیدمان میز کار!

به وجودِ توازن در چیدمان میز توجه داشته باشید!

به این نکته بسیار مهم در چیدمان میز اداری توجه داشته باشید، که امکانِ چیدنِ تمامی وسیله ها در یک طرف میز وجود ندارد. پس وسایل مورد نیاز شما باید به حالتی برروی میز چیده شود، که شما احساس راحتی و آرامش داشته باشید. در نقطه وسط میزکار لپ تاپ شخصی یا کامپیوتر را قرار بدهید. سایر وسایل را هم با توجه به دسترسی خود در دوطرف آن بچینید.

مثلاً اگر که در چیدمان میز اداری قسمت راست را با دفترکار، خودکار یا زونکن کامل کرده اید، در قسمت چپ آن یک گلدان زیبا و جذاب قرار بدهید. شما می توانید، از گیاهانی کمک بگیرید، که به نور و آب زیادی نیاز ندارند. یک گلدان همیشه سرسبز و تماشایی! برخی از سِت ها وجود دارد، که از جایگاه هایی برای قرار دادنِ وسایل شخصی برخوردار هستند. این سِت ها می تواند، خیال شما را از بابت گم نشدن موبایل، ساعت، دستبند یا… راحت کند.

به چند نکته بسیار مهم در چیدمان میز اداری توجه داشته باشید!

به دور از توجه به سلیقه یا علاقه های شما چند نکته بسیار مهم در چیدمان میز اداری وجود دارد، که باید رعایت بشود. ما در قسمت زیر به این نکات اشاره خواهیم کرد. لطفاً همچنان با ما در ادامه متن همراه باشید؛

  • دقیقاً قسمت مقابل خود و رو به روی کامپیوتر را خالی بگذارید. به این هنگام شما به هنگام امضای اسناد مهم و کارهایی اینچنینی اذیت نمی شوید.
  • هرج و مرج بسیار قدرت بینایی شما را مختل می کند. بنابراین اگر که کارِ شما حساس بوده و به تمرکز بسیاری نیاز دارد، در چیدمان میزهای کار خود نهایت دقّت را داشته باشید.
  • علاوه بر این که باید برروی میز شما مرتب بوده و نظم داشته باشد، باید تمیز هم باشد. در واقع مرتب بودنِ میز و تمیزی آن دو عنصر بسیار مهم است، که کارآیی شما را افزایش می دهد. پس این یک نکته بسیار مهم در چیدمان میز اداری است.
  • وسیله ها را با توجه به نوعِ کاری که دارید، بچینید! مثلاً تصور کنید، که شما یک کارمند اداری هستید. وظیفه شما به حالتی است، که باید در طول روز کاری اسناد بسیاری را رَد و بَدل کنید. حساب و کتاب های بسیاری انجام داده و مدارک مورد نیاز کارفرما را در اختیار وی قرار بدهید. پس حتماً ماشین حساب، تلفن، زونکن را در دسترس خود قرار بدهید.

به چند نکته بسیار مهم در چیدمان میز اداری توجه داشته باشید!

سخن آخر

دوستان عزیز همانطور که گفتیم، چیدمان میز اداری بسیار مهم بوده و شما باید در این راستا به برخی از اصول مهم توجه داشته باشید. اوّل لازم است، وسیله های مورد نیاز خود را با توجه به حیطه شغلی‌تان تهیه کنید. سپس با توجه به راست دست یا چپ دست بودنِ خود آنها را برروی میز بچینید.

کامپیوتر را دقیقاً در نقطه مرکزی میز قرار بدهید. رو به روی خود را به اندازه ای که یک دفتر یا پوشه جا بشود، خالی بگذارید. دیگر وسیله ها را هم با توجه به نوعِ کاربردی که برای شما دارند، در سمتِ چپ و راست میز با رعایت توازن بچینید.

امیدواریم که اطلاعات ارائه شده در طول این مطلب از دکومهر برای شما مفید و کاربردی بوده باشد. حال شما می توانید، در صورت وجودِ سؤالات بیشتر در این زمینه با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *